Inhoudsopgave
Een evenement organiseren is een van de beste manieren om mensen in rep en roer te krijgen voor je kleine bedrijf. En als het mooi weer is, kun je het evenement nog specialer maken met een buitenelement.
Hier zie je hoe Christina’s Cafe een brandidentiteit heeft gecreëerd voor een speciaal evenement: Tuesdays on the Terrace. Ze wilden meer klanten aantrekken in de middag en avond op doordeweekse dagen, omdat dat vaak de rustige momenten zijn in hun koffiebar. Door een regelmatig terugkerend evenement te organiseren, willen ze deze tijd die niet bijzonder populair was omzetten in winstgevende momenten. Bovendien maken ze gebruik van de buitenruimte voor de deur door muzikanten op te laten treden op het terras. Hier zie je hoe Christina’s Cafe reclame maakt voor Tuesdays on the Terrace en kun je tips opdoen om het evenement van je eigen onderneming te promoten.

Geef je evenement een eigen identiteit.
Je evenement moet een eigen naam en bijpassend logo hebben… maar wel een die bij de branding van je bestaande onderneming past.
De logo’s van Christina’s Cafe en Tuesdays on the Terrace hebben een vergelijkbaar lettertype met een handgeschreven uitstraling. Om de branding van het evenement op te laten vallen, hebben ze het logo aangepast met de illustratie van een saxofoon, zwevende muzieknoten en een kop koffie waar stoom vanaf komt. Dit logo vertelt mensen meer over het evenement, waardoor ze begrijpen dat ze live muziek en koffie kunnen verwachten.
Voor beide ontwerpen worden kleuren uit dezelfde familie gebruikt die elkaar aanvullen. De achtergrond van het logo van Christina’s Cafe heeft een egale licht groenblauwe kleur, perfect voor een levendig café. Voor het logo van het evenement is een donkerdere groenblauwe tint gebruikt om aan te geven dat het om een avondevenement gaat, terwijl het schijnwerpereffect extra dimensie geeft.

Als je hulp nodig hebt bij het maken van evenementbranding die bij je hoofdlogo past, dan staan de creatieve experts van 99designs van Vistaprint voor je klaar.
Trek publiek aan.
Zorg dat de ruimte voor het evenement duidelijk is gemarkeerd: trek de aandacht van nieuwe (en trouwe!) klanten met vlaggen en spandoeken, terwijl je ze naar de juiste plek leidt met informatie op posters en borden.
Buiten borden en spandoeken op je gevel en terras, kun je ook flyers en postkaarten gebruiken om het nieuws te verspreiden. Hang flyers op in de wijk en stuur postkaarten naar iedereen op je mailinglijst om mensen enthousiast te maken. Je kunt ook postkaarten en flyers bij aankopen in de tas of in bezorgpakketjes stoppen om klanten aan het aankomende evenement te herinneren.
Promoot je nieuwe evenement ook online. Plaats een bericht op Facebook of maak een Story op Instagram die je op je sociale kanalen deelt om klanten enthousiast te maken over aankomende evenementen, of stuur per e-mail een nieuwsbrief met meer informatie. Je kunt zelfs een speciale hashtag voor het evenement bedenken en klanten aanmoedigen deze te gebruiken als ze een bericht plaatsen op hun eigen sociale pagina.


Een beetje extra sfeer.
Je hebt een nieuw logo gemaakt voor het evenement… ga nog een stap verder door details aan te passen aan je evenement. Wijs een deel van je werknemers aan als evenementpersoneel en geef ze outfits met branding voor het evenement: T-shirts, schorten en petten. Zet het nieuwe logo op een speciale menu- en drankenkaart voor het evenement om het extra speciaal te maken en zorg dat er een duidelijke scheiding is tussen het gedeelte voor het evenement en de rest van je ruimte.
Naast het nieuwe logo voor je evenement op borden en spullen zetten, moet je de buitenruimte van het evenement ook feestelijk aankleden. Hang terrasverlichting op, investeer in mooie en comfortabele terrasmeubels en decoreer met verse bloemen om een aantrekkelijke ruimte te creëren waar klanten graag tijd willen doorbrengen.
De uiteindelijke look

Bekijk het uiteindelijke resultaat voor Tuesdays on the Terrace op het terras van Christina’s Cafe.
- Menukaarten. Zet je nieuwe branding op de menukaart van het evenement voor een consequente uitstraling.
- Mokken. Serveer drankjes in mokken met evenementbranding… en zorg dat klanten weten dat ze te koop zijn.
- Flyers. Verspreid je nieuws in de wijk met flyers.
- T-shirts. Maak T-shirts met speciale branding die je personeel kan dragen tijdens het evenement.
- Stickervellen. Maak reclame voor je evenement met speciale stickers op papieren tassen, bezorgdozen en decoratie.
- Posters. Gebruik posters om de aandacht van huidige klanten te trekken.
- Vlaggen. Trek voorbijgangers aan met een opvallende vlag.
Over de ontwerper

Khingkhing van 99designs heeft de logo’s voor Christina’s Cafe en Tuesdays on the Terrace gemaakt met een handgetekende benadering en een eenvoudig, natuurlijk ontwerp. “Toen ik de naam en beschrijving van een muziekevenement in een restaurant zag, wilde ik een ontwerp maken dat alle elementen met elkaar verbindt, als de onderdelen van een lichaam. Dus ik ging voor een abstract ontwerp waarin de saxofoon het lichaam is, de kop koffie het hoofd, de terrasverlichting golvende haren en de muzieknoten de geur van een goed parfum.”
Bekijk het portfolio als je samen zou willen werken aan de look van jouw bedrijf of speciale evenement.