Het is een goede zet om afhalen aan te bieden bij je eetgelegenheid. Maar hoe maak je daar een memorabele marketingkans van?
Er is afgelopen jaar veel gebeurd… en vooral voor restaurants zijn het zware tijden geweest. Het is inspirerend om te zien hoe eetgelegenheden afhaaldiensten gingen aanbieden (of daar meer prioriteit aan gaven) temidden van beperkingen voor het aantal gasten, regels rond afstand houden en lockdowns.
Het kan spannend zijn om een nieuwe dienst te gaan aanbieden in je bedrijf; in dit geval een afhaaldienst. Je weet waarschijnlijk al dat afhalen aanbieden meer inhoudt dan alleen maar eten in speciale verpakkingen doen. Je moet een systeem hebben dat klanten en personeel kunnen volgen om bestellingen efficiënt te plaatsen en op te halen… misschien ook een online bestelmogelijkheid. Je moet het proces uittesten om te zorgen dat het soepel en veilig werkt, zodat elke klant een positieve ervaring heeft.
En als je de nieuwe service eenmaal helemaal in de vingers hebt, is het tijd om je afhaalervaring naar een hoger niveau te tillen. Of je nu een bistro of bakkerij runt, zorg dat je klanten niet alleen hun bestelling meenemen, maar ook een complete merkbeleving.
Het maakt niet uit of een afhaalservice nieuw voor je is of dat je klaar bent om er iets nog beters van te maken: hier zijn 9 dingen die je nodig hebt om een opvallende afhaalervaring te creëren.
Drie onmisbare producten om afhaalmaaltijden te laten opvallen + zes bonustips
- Papieren tassen
- Stickervellen
- Postkaarten
- Posts op sociale media
- Een afhaalvriendelijke menukaart
- Een eenvoudig bestelsysteem
- QR-codes voor contactloze transacties
- Een afhaalzone
- Een prikkel om te bestellen
1. Papieren tassen
Laat je klanten het werk doen: ze nemen hun eten mee naar huis in een papieren tas met logo en maken zo gratis reclame.
2. Stickervellen
Stickers doen dienst als handige verzegeling voor je bakjes, doosjes en tasjes, zodat je ook de meest alledaagse spullen verandert in reclamevoorwerpen.
3. Postkaarten
Een postkaart is een leeg doek waarop je een bedankbriefje kunt schrijven voor je klanten. Of niet het bonnetje van je klant op een postkaart met je logo om er iets extra’s van te maken.
4. Posts op sociale media
Zorg dat je klanten weten dat ze bij je kunnen afhalen. Een van de makkelijkste manieren om de boodschap te verspreiden is via je sociale kanalen. Kondig je nieuwe service aan op Instagram, Facebook en Twitter en ga door met het delen van foto’s van je gerechten in hoge resolutie, uitstekende reviews van klanten en ander relevant nieuws.
TIP VAN VISTAPRINT
Maak een speciale hashtag voor de afhaalservice van je eetgelegenheid en moedig je klanten aan om die in hun posts te zetten. Denk bijvoorbeeld aan: #PosthoornToGo.
5. Een afhaalvriendelijke menukaart
Je moet misschien je menukaart een beetje aanpassen zodat alles in een afhaalservice past, want van een zompige gebraden kip of gesmolten ijs wordt niemand blij. Bedenk wat je kunt doen om te zorgen dat je afhaalmaaltijden net zo lekker zijn als de maaltijden die je ter plekke kunt eten en verzin een paar specials die je alleen kunt afhalen om mensen enthousiast te maken. (Familiemaaltijden misschien?) Laat je vernieuwde menukaart zien op een folder met je contactinformatie, afhaalprotocollen en foto’s van je allerlekkerste aanbod.
6. Een eenvoudig bestelsysteem
Maak het je klanten zo makkelijk mogelijk bij het bestellen van hun afhaalmenu. Voeg een speciaal telefoonnummer toe voor afhaalklanten, zet een online bestelpagina op je website of ga in zee met een derde partij zoals Thuisbezorgd, Ubereats of Deliveroo.
7. QR-codes voor contactloze transacties
Als klanten het niet fijn vinden om van tevoren te betalen, kun je hun betaling ook innen met een QR-code bij aankomst. Druk heel makkelijk een voor jou unieke QR-code af op stickers, spandoeken en meer, zodat je snel en veilig overschrijvingen kunt accepteren.
8. Een afhaalzone
Maak een speciale afhaalzone voor bestellingen binnen (of buiten) je eetgelegenheid. Dat kan een eenvoudige klaptafel of een deel van je toonbank zijn. Leid je klanten naar het juiste gedeelte met duidelijke borden en posters.Vloerstickers zijn een handige manier om de weg te wijzen én iedereen eraan te herinneren afstand te houden.Maak een speciaal uniform (T-shirts en mondkapjes) voor werknemers die de afhaalbestellingen afhandelen, zodat je klanten weten bij wie ze moeten zijn voor vragen.Van pennen met logo tot postkaarten als bedankje, gebruik voordelige marketingmaterialen om je merk te versterken met de afhaalervaring.
9. Een prikkel om te bestellen
Laat klanten steeds weer terugkomen met speciale aanbiedingen of een loyaliteitsprogramma. Zet een stempel achter op een visitekaartje als ze iets bestellen en beloon ze met korting of een gratis product om ze te bedanken voor hun trouwe klandizie.