Inhoudsopgave
Goed nieuws voor ondernemers: Instagram-linkstickers zijn nu beschikbaar voor iedereen die het platform gebruikt. Deze functie, waarmee je hyperlinks als sticker aan je stories kunt toevoegen, was voorheen alleen beschikbaar voor geverifieerde gebruikers en gebruikers met meer dan 10.000 volgers. Voorheen konden mensen en bedrijven met minder volgers deze functie dus niet gebruiken, maar nu wel.
Wat zijn Instagram-linkstickers?
Met een linksticker kun je een hyperlink aan je Instagram-stories tevoegen. Dit is vooral handig voor ondernemers, want je kunt naar externe sites, pagina’s, producten of diensten linken. Maar nog belangrijker: je kunt nu eenvoudig en rechtstreeks met je volgers communiceren.
Hoe voeg je een linksticker toe aan je Instagram-stories?
Om een link aan je story toe te voegen, upload je eerst je content. Ga in het menu bovenin naar de stickertool, tik op de sticker ‘Link’ en voeg de URL toe. De linksticker is net als elke andere sticker in een story, dus je kunt hem overal neerzetten waar je maar wilt en de kleur aanpassen. Op dit moment kunnen linkstickers alleen in stories worden gebruikt, niet in je feed.
Tips voor het gebruik van Instagram-linkstickers
Deze nieuwe functie betekent dat ondernemers meer met hun stories kunnen doen, van betrokkenheid van volgers verbeteren tot meer verkopen. Hier zijn een paar snelle tips voor het gebruik van de nieuwe Instagram-linkstickers voor je bedrijf.
1. Link naar producten op je website. Voeg een rechtstreekse link toe naar het product dat je uitlicht in je story. Dit is handig als je productkenmerken uitlicht in een story waardoor klanten het product willen kopen of meer informatie willen. Doordat ze nu rechtstreeks vanuit je story naar de productpagina gaan, hoef je er niet bang voor te zijn dat ze afgeleid raken of geen interesse meer hebben.
2. Promoot je site, blog of Over-pagina. Of je stories nu gebruikt om je voor te stellen aan je kijkers of je volgers een kijkje achter de schermen wilt geven, link naar plekken waar klanten meer informatie over jou en je standpunten kunnen vinden. Je kunt ook linken naar media die je met je volgers wilt delen. Misschien stond je onlangs in de lokale krant of heb je een prijs gewonnen.
3. Link naar een registratiepagina van een wedstrijd. Om de betrokkenheid van je volgers te vergroten, kun je een wedstrijd organiseren of een weggeefactie houden waar je naar linkt. Zo krijg je meer bezoekers op je site en meer deelnemers. Je volgers vinden het dan heel handig dat ze zich via de linksticker eenvoudig kunnen inschrijven.
4. Voeg links toe aan de hoogtepunten van je stories. Maak permanente story-hoogtepunten voor ‘uitgelichte’ of ‘de populairste’ producten en voeg linkstickers toe. Tik op het ronde hartje ‘Hoogtepunt’ onder aan je story zodra je die hebt gepost en sla hem op in een hoogepunt naar keuze. Klanten kunnen dan rechtstreeks vanuit je uitgelichte stories shoppen wanneer het hen uitkomt.
Tip van VistaPrint
Als je naar steeds meer pagina’s gaat linken vanuit Instagram, zorg er dan voor dat je site is geoptimaliseerd voor mobiel. Mensen gebruiken Instagram voornamelijk op hun telefoon of tablet, dus zorg ervoor dat hun ervaring zo naadloos mogelijk is.