Inhoudsopgave
Lang voordat uitspraken als “straatmarketing” en “werving” uitgevonden waren, werden flyers al gezien als een fantastische manier om naamsbekendheid te vergroten. Ze werden zelfs gebruikt in de Amerikaanse revolutie, toen kolonisten die het oneens waren met het zegelrecht van 1765 samenkwamen en flyers uitdeelden aan medeburgers om hun standpunt uit te leggen.
Flyers (ook wel pamflet genoemd) worden vandaag de dag vooral door bedrijven gebruikt om nieuwe klanten te werven en informatie te verspreiden over evenementen en activiteiten. Maar wat flyers zo succesvol maakt is hetzelfde: Ze zijn goedkoop en eenvoudig uit te delen.
Hoe maak je een flyer?
Allereerst is het belangrijk te bedenken wat je precies op je flyer wil zetten. Er zijn drie categorieën waar de meeste flyers onder vallen. Ze hebben allemaal hun eigen unieke doel en dat bepaalt in grote mate wat er op de flyer komt.
- Aankondigen van evenementen: dit is het soort flyers waar veel mensen meteen aan denken als ze aan een flyer denken. Ze kunnen variëren van een concert in de plaatselijke bar tot een uitverkoop in een boekwinkel en ze worden vaak op straat uitgedeeld of op informatieborden gehangen.
- Productinformatie: als je ooit op een handelsbeurs geweest bent, is deze soort flyer waarschijnlijk aan je overhandigd. Deze documenten (meestal aan beide zijde bedrukt) geven bedrijven de mogelijk om hun klanten diepgaandere informatie te geven over hun producten. Deze flyers zijn ook perfect als toevoeging aan verkoopmateriaal dat je bij klanten achterlaat.
- Algemeen nieuws: ben je onlangs een bedrijf gestart? Ben je op zoek naar vrijwilligers? Deze flyers zijn ervoor gemaakt om nieuws te verspreiden.
Het specifieke doel van een flyer heeft invloed op de grootte en de bewoording van het definitieve ontwerp.
Op een aankondiging voor een evenement heb je bijvoorbeeld ruimte nodig voor de datum, tijd en locatie, maar ook voor de activiteiten en andere informatie over het evenement. Een flyer met productinformatie is meestal aan beide zijden bedrukt, zodat er voldoende ruimte is voor de productspecificaties, voordelen, gebruiksinstructies en meer. Als je een flyer maakt voor een sale of aanbieding, zorg er dan voor dat de korting of aanbieding een prominente plaats krijgt. Vermeld ook duidelijk welke restricties of verloopdata gelden om je klanten te behoeden voor teleurstellingen.
Kies het juiste formaat flyer
Bij Vistaprint hebben we flyers beschikbaar in de volgende maten:
- A7
- DL
- A6
- Blank
- Blank
Een A4 flyer (76 x 366 cm) is ideaal als productinformatie om uit te delen op een conferentie van je branche. Ze werken ook goed voor het adverteren van een sale door ze op te hangen in de buurt.
A5 flyers en vierkante flyers (148 x 148 mm of 210 x 210 mm) zijn erg geschikt voor sales en speciale evenementen. Ze vallen niet alleen op, ze zijn ook gemakkelijk uit te delen of bij de aankopen te stoppen van een klant. Als je veel flyers moet verspreiden en je bericht past op een kleiner oppervlak, dan is een kleinere flyer (A7 of A6) misschien wat voor je. Je hebt dan meer flyers voor minder geld.
Lange flyers (DL) zijn perfect voor prijslijsten en restaurantmenu’s. Extragrote flyers (A3) zijn niet te missen waar je ze ook neerzet of ophangt.
Ongeacht waar je je flyers laat bedrukken, zorg ervoor dat ze de juiste afmeting en papiersoort bieden voor jouw doelstelling.
Hoe schrijf je de tekst van een flyer?
Wil je een evenement promoten? Wees kort en bondig. Flyers voor een concert of club hoeven alleen de essentiële informatie te bevatten, zoals: naam van de artiest, locatie, datum, tijd en entreeprijs. Complexere evenementen, zoals boerenmarkten en conferenties, hebben vaak wat meer context nodig om de interesse van potentiële klanten te wekken (“lokale producten, volledig biologisch” of “Auteur van internationale bestsellers”). Maar op de flyer moet ook contactinformatie staan, zoals een telefoonnummer, sociale media-accounts of het adres van een website. Dat gezegd hebbende, de essentie en het doel zijn nog steeds hetzelfde.
Zorg ervoor dat je de aandacht van het publiek zo effectief mogelijk trekt met een flyer voor sales of aanbiedingen. Maak de aanbieding dikgedrukt, kort en bondig. “20% korting op alles” is een opvallende titel waardoor lezers geneigd zijn verder te lezen. Gebruik verder duidelijke, eenvoudige taal om mensen er meer over te vertellen, zoals begin- en einddata, geldende beperkingen en informatie over waar ze je bedrijf kunnen vinden.
Flyers die gemaakt worden voor algemeen nieuws kunnen soortgelijke richtlijnen volgen door zo direct mogelijk te zijn en de contactinformatie een prominente plek te geven. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar vrijwilligers om te helpen in een soepkeuken, dan helpt een pakkende slagzin zoals “Help 20 families aan een maaltijd in slechts 2 uur per week”. Onderbouw dit met tekst waarin de lezers je contact informatie kunnen vinden en een duidelijke oproep tot actie.
Opvoedkundige en informatieve flyers hebben wat meer finesse nodig, omdat je de aandacht van de lezers moet trekken en ze vervolgens moet helpen ze zo snel mogelijk de tekst te verwerken. Voor dit doel zijn duidelijkheid en bondigheid de belangrijkste factoren.
Voordat je aan de opmaak van je flyer gaat denken, is het belangrijk om de tekst te optimaliseren voor maximale impact. Het kan verleidelijk zijn om te beginnen met een prachtig ontwerp en vervolgens de tekst zo te bewerken dat het past, maar dan ben je het paard achter de wagen aan het spannen. Stel in plaats daarvan een document op waarin alles staat wat je wil zeggen en vereenvoudig dit zo veel mogelijk.
Wat het doel van je flyer ook is, vergeet niet dat je het aantrekkelijk moet zijn voor je lezers. Wat zijn de voordelen van het gebruiken van jouw product? Waarom zou iemand jouw advies moeten opvolgen dat je in je flyer geeft? Waarom zou iemand zich bij jouw organisatie moeten aanmelden? Maak het interessant: het is veel waarschijnlijker dat een titel zoals “Bespaar 30% op productiekosten” de aandacht trekt van een senior manager op een werktuigbeurs dan een titel zoals “XL-9 Advanced Preprocessing Software”.
Meer tips voor het schrijven van een flyer
Deel je informatie goed in. Subtitels, opsommingen en afbeeldingen helpen lezers om te vinden wat het meest relevant is voor ze.
- Moeten je lezers actie ondernemen? Zorg er dan voor dat je oproep tot actie zo prominent mogelijk is en dat de tekst op je flyer er naartoe werkt.
- Gebruik beoordelingen van klanten om het vertrouwen van de lezer te winnen. Neem de tijd om je meest tevreden klant te vragen een paar woorden op te schrijven.
- Vergeet niet wie je publiek is. Een medisch kantoor kan beter geen moeilijke vaktaal gebruiken in een flyer voor patiënten, terwijl een auto-onderdelenbedrijf juist technische taal zal gebruiken die monteurs gebruiken.
- Zorg ervoor dat je informatie geeft over waar je lezers je kunnen vinden, of dat nu via een website, sociale media of een fysiek adres is.
Ontwerptips voor flyers
De tekst is nog maar het begin. Je wil uiteraard ook dat je flyer een opvallend ontwerp heeft dat het publiek aantrekt.
- Gebruik kleur in je voordeel. Door felle kleuren en contrasten te gebruiken zorg je ervoor dat je flyer opvalt, zelfs van een afstand.
- Overweeg aan beide zijden te bedrukken. Als je zoveel tekst hebt dat je het maar met moeite op 1 zijde van een flyer kunt passen, ga dan voor een dubbelzijdig bedrukte flyer. Dit is vooral handig voor informatieve flyers en flyers met productinformatie.
- Houd het simpel. Het kan verleidelijk zijn je ontwerp te ingewikkeld te maken. Je kunt de richtlijnen voor de tekst van je flyer ook toepassen op de visuele inhoud, witruimte kan je flyer goeddoen.
- Maak de titel duidelijk, groot en opvallend. Door de titel in een ander lettertype weer te geven dan de rest van de tekst, creëer je automatisch een opvallend contrast en aandachtspunt.
- Over lettertype gesproken: de grootte is belangrijk. Zorg ervoor dat je niet lager gaat dan lettergrootte 10 voor de kern, zodat iedereen kan lezen wat je te zeggen hebt.
- Maak je gebruik van foto’s? Zorg ervoor dat de afbeeldingen van een hoge resolutie en printklaar zijn. We raden een minimum van 300 DPI (puntjes per inch) te gebruiken voor iedere afgedrukte afbeelding. Dat betekent dat een achtergrondfoto op een A4 flyer 2550 x 3300 pixels moet bevatten, of ongeveer 8.4 megapixels.
Behalve het ontwerp dat je laat afdrukken, is het ook belangrijk na te denken over de papiersoort dat je wil gebruiken. De papierkwaliteit is belangrijk, zelfs voor een A7 flyer die je voor je winkel wil uitdelen. Door een papiersoort te kiezen dat de kleur en het ontwerp aanvult, kun je je flyer enorm verbeteren.
Mat en textuurpapier is ideaal voor eenvoudige ontwerpen met weinig felle kleuren. Zwarte en witte afbeeldingen en flyers met veel tekst komen beter uit door de lage reflectie van het papier. Kies voor glossy papier als je een ontwerp hebt met foto’s of met veel felle kleuren. Wil je een flyer die langer meegaat? Ga dan voor een zwaardere papiersoort, vooral voor flyers die je buiten ophangt.
Technieken voor het uitdelen van flyers
Zodra je flyers afgedrukt zijn, is het tijd om ze naar het juiste publiek te brengen. Informatieve flyers en flyers met productinformatie worden meestal rechtstreeks uitgedeeld aan mensen die al interesse hebben. Of dat nu op kantoor is of op een handelsbeurs. Als je een evenement wil promoten of in het algemeen reclame wil maken voor je bedrijf, denk dan aan bredere distributiemogelijkheden.
De gemakkelijkste manier om bekendheid te werven is om je flyers op de plaatsen te krijgen waar je doelgroep is. Dit is de optie die de minste moeite kost, omdat je alleen maar hoeft te vragen of je iets op hun raam, in hun wachtkamer of op het informatiebord mag hangen. Maak gebruik van een houder. Deze zetten je flyers niet alleen rechtop, ze geven ook een professioneel tintje.
Als je je flyers bij een ander bedrijf neerlegt, verzeker je er dan van dat hun doelgroep overeenkomt met die van jou. Een kapsalon is een geweldige plaats om een flyer neer te leggen voor een wellnessbedrijf, maar een flyer voor een automonteur doet het waarschijnlijk wat minder goed. Die automonteur zou echter wel voordeel halen uit het neerleggen van zijn flyers bij een auto-onderdelenwinkel.
Straatreclame kost meer geld, maar brengt wel meer flyers bij meer mensen in een kortere tijd. Zorg ervoor dat iedereen die je flyers uitdeelt begrijpt dat ze ook een verkooppraatje moeten houden en tegen een afwijzing moeten kunnen. Het is niet genoeg om mensen alleen naar een papiertje te laten kijken. Werk daarom samen met je medewerkers om hun verkooptechnieken te ontwikkelen. Openingsvragen aan potentiële klanten in de trant van “Wat zou je doen als je deze maand € 500 extra te besteden had?” blijken succesvol. Verzeker je ervan dat je vertegenwoordigers genoeg kennis bezitten om vervolgvragen te beantwoorden.
Wellicht ben je ook geïnteresseerd in deur-tot-deur reclame, waarbij jouw team flyers bij bedrijven of klanten thuis in de bus doen. Dit kan een zeer effectieve distributiewijze zijn voor dienstbedrijven, zoals tuiniers, verdelgers en renovatiebedrijven. Je bereikt je potentiële doelgroep namelijk precies waar zich deze problemen voordoen. Restaurants en schoonheidssalons kunnen deze methode ook gebruiken om plaatselijke klanten aan te trekken.
(Een belangrijke opmerking: controleer de lokale wetten en regels voor het verspreiden van flyers en wat de mogelijkheden zijn voor straatreclame en deur-tot-deurreclame. Op sommige plaatsen kan het eenvoudigweg verboden zijn, maar vaak zijn deze methoden toegestaan, zolang je geen overlast veroorzaakt.)
Als je een adreslijst hebt van bestaande of potentiële klanten, overweeg dan om een rechtstreekse campagne op te zetten om de flyers naar je klanten te versturen. Je kunt speciale enveloppen ontwerpen die bij je flyer passen om een echt professionele indruk te maken.
Een laatste mogelijkheid is opname in een publicatie. Dit is een duurdere optie, maar biedt een uitstekende mogelijkheid om een specifieke doelgroep te bereiken. Deze optie kan interessant zijn als je in een specifieke branche werkt die eigen publicaties heeft of als er een plaatselijke krant of tijdschrift is. Deze methode blijkt extra effectief als je een coupon of aanbieding hebt die geldig is in combinatie met de flyer.
Laat van je horen met flyers
De wereld staat bol van afleidingen en je hebt maar een paar seconden om de aandacht van je klanten te trekken. Het is belangrijk om een goede eerste indruk te maken. Het is ongelooflijk wat een blaadje papier voor je bedrijf kan doen als je de tijd neemt om een goed lopende tekst en aantrekkelijk ontwerp voor je flyer te creëren.