Klaar om het folderontwerp voor je onderneming naar een hoger niveau te tillen? Je bent tenslotte trots op wat je doet en op de kwaliteit die je je klanten levert. En als je een folder voor je bedrijf maakt, moet die dezelfde kwaliteit uitstralen. Je hoeft geen marketingexpert of professioneel ontwerper te zijn om een krachtige folder te maken. Je hebt alleen wat tijd en creativiteit nodig.
Hier nemen we een kijkje bij alles wat je moet weten om een folder te ontwerpen die er professioneel uitziet, resultaten boekt en je bedrijf bekendmaakt.
- Richt je op de juiste doelgroep.
- Schrijf waardevolle teksten.
- Gebruik slimme afbeeldingen.
- Kies de juiste vouwwijze.
- Vind de juiste lettertypen.
- Denk aan de plaatsing van de content.
- Kies het perfecte papier.
- Maak een proefversie.
1. Richt je op de juiste doelgroep.
Het belangrijkste eerst. Voordat je te ver in het ontwerpproces bent, moet je bepalen op welke doelgroep je folder zich richt. Stel jezelf eerst 3 hoofdvragen over je doelgroep:
- Wie zijn ze?
- Wat hebben ze van mij nodig?
- Wat wil ik dat ze doen?
Het beantwoorden van deze vragen geeft je de inzichten die je nodig hebt om de juiste ontwerpkeuzes voor je folder te maken, bijvoorbeeld voor je lettertype of vouwwijze. Laten we wat dieper ingaan op elk van de vragen:
Wie zijn ze? Wie zijn de klanten op wie je je richt met je folder? Laat je potentiële klanten kennismaken met je werk? Of misschien geef je extra informatie over een specifieke aanbieding of beurs waar je bent geweest. Is je doelgroep in de markt voor een enkel product of enkele dienst of zoeken ze een bredere expertise? Definiëren welke klanten je met je folder wilt bereiken, zorgt dat je ontwerp die specifieke klanten aanspreekt. En uiteindelijk helpt dat je met het maken van een effectievere folder.
Wat hebben ze van mij nodig? Nadat je je doelklanten hebt geïdentificeerd is het tijd om te bepalen welke informatie je ze wilt geven en welke informatie zij van jou nodig hebben. Een gloednieuwe klant wil misschien meer weten over jou terwijl een terugkerende klant meer wil weten over nieuwe producten of diensten. Sommige lezers hebben duidelijke informatie over prijzen en productkenmerken nodig, terwijl anderen meer willen weten over waarom ze met jou in zee zouden moeten gaan in plaats van de concurrentie.
Wat wil je dat ze doen? Folders kunnen verschillende resultaten boeken. Sommige folders worden bijvoorbeeld ontworpen om het aantal verkopen te verhogen, terwijl andere meer gericht zijn op het opbouwen van een relatie met klanten. Je kunt geen effectieve call to action schrijven (of je folder ontwerpen op een manier die de call to action benadrukt) als je niet weet wat je wilt dat je klanten doen. Wil je dat ze je winkel bezoeken, online een bestelling plaatsen of hun vrienden en familie naar je bedrijf verwijzen, of iets anders? Bepaal dus eerst het doel van de folder voordat je al te ver in het ontwerpproces bent.

Tip van VistaPrint
Wil je niet zelf je folder ontwerpen? Geen zorgen! Met 99designs van Vista kun je de perfecte professionele ontwerper vinden om jouw folder tot leven te brengen.
2. Schrijf waardevolle teksten.
Als je eenmaal de doelen van je folder hebt bepaald, is het tijd om teksten over je bedrijf te schrijven. Over het algemeen moeten je folderteksten drie basissecties beslaan: informatie over je bedrijf; informatie over je producten en diensten; een call to action (CTA).
Informatie over jou en je bedrijf. Je brochure is een kans om te delen wie je bent als bedrijf en wat je drijfveren zijn. Maak dus zeker gebruik van deze kans! Deel belangrijke informatie over je bedrijf zoals je missie, waarden of het verhaal van je bedrijf. Ook kun je potentiële klanten laten weten wat jou anders maakt dan je concurrentie. Het is ook belangrijk om je contactgegevens in je folder te zetten, zoals je website, sociale media, telefoonnummer, e-mailadres, fysiek adres en werk- of openingstijden.
Informatie over je producten en diensten. Folders zijn een fantastische verkooptool, dus gebruik ze om je klanten te laten zien waarom ze voor jouw producten en diensten moeten kiezen. Lever je meerdere soorten goederen, producten of diensten, splits de tekst dan op in categorieën om de informatie makkelijker scanbaar en leesbaar te maken.
Een CTA. Als je wilt dat je folder een specifiek resultaat heeft, moet je je doelgroep met de juiste call to action verleiden tot het doen wat jij wilt. Schrijf een sterke CTA die je publiek vertelt wat je wilt dat ze doen en verwerk de CTA op meerdere plekken in je folder. Deze CTA kan van alles zijn, van het aanmoedigen om zich aan te melden voor een productdemo tot langsgaan bij je restaurant voor een lekkere maaltijd.
Zorg dat je er informatie bij zet die hen helpt de CTA uit te voeren. Wil je dat ze naar je restaurant komen, zet dan je adres en openingstijden erbij. Als je wilt dat ze zich aanmelden voor een productdemo, zet dan de URL van de aanmeldpagina erin of een QR-code om het nog makkelijker te maken.
Houd de ‘gouden regels voor het schrijven van teksten’ in gedachten als je elk gedeelte van je folder schrijft:
- Houd de zinnen kort, ter zake en gericht op een enkel idee.
- Schrijf in de eerste persoon, gebruik ‘we’ en ‘je’ of ‘u’ om de tekst persoonlijker te maken, afhankelijk van je doelgroep, en verwijs nooit naar je lezers als ‘klanten’.
- Beperk de paragrafen tot 3 of 4 regels zodat ze makkelijker te scannen zijn.
- Gebruik subkopjes en opsommingstekens om de informatie te scheiden en elk deel meer behapbaar te maken.
- Minder is meer! Hoewel je misschien in de verleiding komt om alles te delen wat er over je bedrijf te weten is, kun je het beter bij één of twee hoofdboodschappen houden om je lezers niet met informatie te overstelpen.
3. Gebruik slimme afbeeldingen.
Folders hebben over het algemeen veel tekst. Maar dat is niet de enige manier om impact te maken! Met de juiste afbeeldingen draagt de folder je boodschap beter uit, krijg je merkbekendheid en boek je resultaten. Een aantal afbeeldingen die je in je folder-ontwerp kunt gebruiken, zijn onder andere:
Logo’s. Er is geen beeld dat je beter helpt met merkbekendheid bij je klanten dan je logo… en daarom moet het in elk folder-ontwerp voorkomen. Je kunt ook de kleuren en ontwerpelementen uit je logo in je folderontwerp gebruiken om een consistente uitstraling te creëren.
Foto’s. Foto’s maken je folder visueel aantrekkelijker. Als je de mogelijkheid hebt, overweeg dan om een professionele fotograaf in te huren om foto’s van je producten, voltooide projecten of werkruimte te maken of een kijkje achter de schermen te geven als je aan het werk bent. Besluit je om zelf foto’s te maken, gebruik dan een digitale camera van hoge kwaliteit waarmee je de scherptediepte en belichting kunt aanpassen. Daarmee maak je over het algemeen betere foto’s.
Als je geen unieke foto nodig hebt, kun je ook online stockfoto’s in hoge resolutie kopen. Zorg dan wel dat je niet dezelfde (of vergelijkbare) foto’s als je concurrenten gebruikt!
Tip van VistaPrint
Heb je een kleine portemonnee of geen toegang tot een digitale camera? Maak je geen zorgen! Een goede smartphone kan ook fantastische foto’s maken, zolang je weet wat je doet. Met de juiste belichting en compositietechnieken kan je telefoon de afbeeldingen maken die je folder tot leven brengen.
Illustraties. Als je besluit om illustraties in je folder te gebruiken, zorg dan dat het begrijpelijke beelden zijn die iets zeggen over je merk zonder te overdrijven. Sommige illustraties hebben een amateuristische ‘clip-art’-uitstraling die je folderontwerp iets goedkoops geeft. Daarom raden we aan illustraties spaarzaam te gebruiken voor maximale impact.
Als je visuele elementen aan je folder toevoegt, houd het dan eenvoudig. Je wilt niet zoveel elementen op de pagina hebben dat de lezers het overzicht kwijtraken en niet meer weten waar ze moeten kijken. Denk eraan: illustraties moeten je hoofdboodschap versterken, niet verzwakken.
4. Kies de juiste vouwwijze.
Als je de teksten en visuele elementen eenmaal hebt gekozen, is het tijd om alle onderdelen te laten samenwerken in je uiteindelijke folderontwerp, te beginnen met het kiezen van de juiste vouwwijze. Bij het kiezen van de vouwwijze voor je folderontwerp zijn er drie hoofdopties om uit te kiezen: 3-luik, 2-luik en zigzag.
- Ontwerp van een 2-luikfolder. Een 2-luikfolder bestaat uit een enkel vel dat is dubbelgevouwen: het eindresultaat heeft een voorkant, twee binnenzijden en een achterkant. Dit soort folder werkt goed als je grote afbeeldingen gebruikt ter illustratie of als je hoogwaardige foto’s hebt die je in de schijnwerpers wilt zetten. Dankzij de eenvoudige vouwwijze staat het ontwerp centraal.
- Ontwerp van een 3-luikfolder. 3-luikfolders hebben twee vouwen, waarbij elke kant van het vel naar binnen wordt gevouwen. Zo wordt de folder opgesplitst in drie aparte, even grote panelen. 3-luikfolders hebben meer ruimte voor tekst en beeld en zijn daardoor ideaal als je veel informatie of elementen in je folder wilt zetten.
- Ontwerp van een zigzagfolder. Zigzagfolders hebben ook twee vouwen die zes aparte secties maken, maar in tegenstelling tot het 3-luik, waarin beide kanten van het vel naar het midden worden gevouwen, wordt bij zigzagfolders elke kant van het vel in tegengestelde richting gevouwen, wat een zigzagvorm maakt. Zigzagfolders zijn een goede keuze als je grotere grafieken of afbeeldingen erin wilt zetten of als je wilt dat je folder één uitgebreid visueel verhaal vertelt. Dankzij hun vouwwijze zijn zigzagfolders eenvoudig uit te vouwen tot één pagina.



5. Vind de juiste lettertypen.
Het volgende ontwerpelement waar je aan moet denken is de lettertypen. Beperk het aantal tot twee of drie om het consistent en duidelijk te houden. Meer lettertypen kan onoverzichtelijk overkomen. Kies één lettertype voor de lopende tekst en één voor de koppen. Gebruik lettertypen die bij je branding passen. Heb je een huisstijl, gebruik dan de lettertypen daaruit, zo niet, gebruik dan lettertypen die je ook in ander marketingmateriaal hebt gebruikt om een consistente uitstraling te creëren.
Voor de subkopjes kun je een derde lettertype gebruiken of het tweede lettertype in een kleinere lettergrootte. Zorg dat deze lettertypen niet alleen goed samengaan, maar dat ze ook een juiste weergave van je merk zijn. Als je bijvoorbeeld een brochure voor een kinderkledingmerk ontwerpt, voelt het niet passend om heel zakelijke lettertypen te gebruiken. Deze kunnen wel weer goed passen bij een bedrijf dat financiële diensten levert. Als je citaten of fragmenten uit andere teksten in je folder gebruikt, kun je hetzelfde lettertype als je koppen of lopende tekst gebruiken. Zet het dan schuin om er de nadruk op te vestigen.
Nicholas David, Art Director bij Vista’s Product Design Team, adviseert om dezelfde lettertypefamilie voor een ontwerp te gebruiken: de vetgedrukte versie voor de koppen en de gewone versie voor de lopende tekst. “Een andere tip is om geen decoratief of handgeschreven lettertype voor de lopende tekst te gebruiken. Richt je in plaats daarvan op de leesbaarheid.”
6. Denk aan de plaatsing van de content.
Het is ook belangrijk om te bedenken waar in je folder je de specifieke stukken content wilt zetten. De omslag moet weinig tekst maar veel aantrekkingskracht bevatten; of dat nu een logo, slogan of foto is (of een combinatie ervan), de omslagafbeelding moet de hoofdboodschap uitzenden en lezers verleiden om de folder uit te vouwen.
In de binnenste kolommen komt de meeste tekst te staan. Zorg wel dat je ruim voldoende witte ruimte overlaat; niet alleen zorgt het voor rust en overzicht, het maakt de tekst ook leesbaarder!
Op de achterzijde moeten altijd je contactgegevens en CTA komen te staan. Uitzondering op de regel is als je voor de vouwwijze zigzag hebt gekozen. In dat geval wordt het 4e paneel na het vouwen de achterkant. Houd dat in gedachte als je besluit waar je je teksten plaatst.
7. Kies het perfecte papier.
Hoe je je folder ontwerpt, is heel belangrijk. Maar na het ontwerpen is het ook heel belangrijk waar je de folder op laat drukken! De meeste folders worden op een van drie soorten papier gedrukt:
- Glossy
- Mat
- Zonder afwerking
- Gerecycled
Er is niet één oplossing die in alle gevallen werkt als het gaat om de beste papiersoort voor folders. Elke papiersoort heeft voor- en nadelen, afhankelijk van het effect dat je probeert te bereiken.
Glossy papier werkt het best voor je folderontwerp als je felle kleuren of grote foto’s gebruikt. Houd wel in gedachte dat de tekst door de reflectie van het glanzende papier lastiger te lezen kan zijn in fel licht. Dat is dus iets om rekening mee te houden als je folder veel tekst bevat.
Mat papier is heel goed als je de folder in zwart-wit houdt of een sterk contrasterende kleurcombinatie gebruikt. Het is ook belangrijk om op te merken dat veel mensen mat papier onbewust ‘professioneler’ vinden dan glossy papier. Dus als je voor een zakelijke of professionele uitstraling gaat, is dit een goede keuze.
Papier zonder afwerking voelt natuurlijker en rustieker. Het is makkelijk beschrijfbaar, wat het een veelzijdige keuze maakt voor verschillende foldertypen, vooral als je je contactgegevens erop wilt schrijven tijdens een evenement.
Gerecycled papier heeft een textuurafwerking en is gemaakt van 100% gerecycled papier, een goede optie als jouw bedrijf het belangrijk vindt om groen te zijn.
8. Maak proefversies.
Zoals het oude gezegde gaat: oefening baart kunst. Als je niet zeker weet hoe al je ontwerpelementen bij elkaar komen, speel dan eerst met een paar proefversies voordat je verdergaat met het drukproces. Hier zijn een aantal onderdelen om op te oefenen:
Maak proefvouwen. Pak een vel papier en vouw het in een van de vaak gebruikte formaten om te kijken hoe het eruitziet. En om jezelf een paar opties te geven, kun je het daarna herhalen voor minstens één ander formaat (bijvoorbeeld een 2-luikfolder en een 3-luikfolder).
Maak een sjabloon. Heb je eenmaal je proefversies, schets dan de hoofdelementen op elk paneel en kijk welke optie effectiever of krachtiger aanvoelt.
Speel met de plaatsing van elementen. Print de tekstblokken, logo’s en afbeeldingen en plaats ze in de folder om te bekijken waar je elk type content wilt hebben. Is de balans tussen content en witte ruimte bijvoorbeeld effectief? Zijn de essentiële elementen makkelijk te vinden? Als je hebt besloten waar je alles wilt plaatsen, lijm of plak de elementen dan op hun plek om te kijken hoe het eindontwerp eruit gaat zien.
Lees je voltooide proefversie door. Als je proefversie klaar is, lees de folder dan van begin tot eind door. Lopen de ideeën en informatie goed? Mooi! Dan ben je klaar om de folder af te drukken. Als er iets niet goed uitziet, dan is het tijd om terug te gaan naar de tekentafel.
