De Vistaprint gids voor het ontwerpen van borden en spandoeken

Als het gaat om het trekken van aandacht voor je bedrijf, zijn borden een goede manier om je boodschap over te brengen. We weten dat het vervelend is om een bord te ontwerpen, dus hebben we onze eigen experts op het gebied van borden en ontwerpen van Vistaprint een gids laten maken over alles wat je moet weten over het kiezen en ontwerpen van een bord. Klaar om op te vallen bij potentiële klanten? Laten we beginnen.

Hoe kies je het juiste bord of spandoek?

Overweldigd door de opties voor borden en spandoeken? Dat hoeft niet. De eerste stap is bepalen voor welk bedrijfsdoel je je bord of spandoek gaat gebruiken. Onze bordenexperts hebben een paar voorbeelden bedacht van uitingen die succes opleveren en de producten die je daarbij nodig hebt. Als je:

  • je winkel of kantoor aankleedt, trekken posters en raamstickers de aandacht van voorbijgangers.
  • je voorbereidt op een binnenevenement zoals een beurs, zijn spandoeken, roll-up banners en foamboarden een goede aanvulling op je stand.
  • je voorbereidt op een buitenevenement, zoals een hobbyfestival, trekken spandoeken en reclameborden de aandacht van voorbijgangers, zelfs vanaf een afstand.
  • reclame maakt voor je sale, zijn spandoeken, posters, foamboarden en roll-up banners effectief in het overbrengen van je promotie, op opvallende wijze.
  • je merk in het algemeen wilt promoten, zijn spandoeken, posters, automagneten en reclameborden de juiste producten om je logo, contactgegevens of andere gegevens op te zetten die je wilt delen om potentiële klanten te bereiken.

Nu je hebt bepaald voor welk bedrijfsdoel je je uiting gaat gebruiken, ga je nadenken over waar de uiting gaat hangen en stel je jezelf een paar belangrijke vragen. Wordt deze uiting binnen of buiten gebruikt? Als het buiten wordt gebruikt, hoe lang blijft het daar staan? Moet het tegen de wind kunnen? Blijft het buiten in de regen of haal je het ‘s nachts binnen? Of je het nu binnen of buiten gebruikt, hoe duurzaam moet het zijn? Hoe lang wil je dat dit product idealiter gebruikt kan worden? Neem je het mee naar meerdere beurzen in het hele land bijvoorbeeld, of gebruik je het maar één of twee keer bij een speciale gelegenheid?

Bij het zoeken naar een specifiek product is het belangrijk om de antwoorden op deze vragen in gedachten te houden bij het shoppen. Verschillende materialen zijn geschikt voor verschillende soorten elementen. Als je bijvoorbeeld weet dat je bord te maken zal krijgen met regen, raden we aan een materiaal te kiezen dat regenbestendig is, zoals vinyl of gegolfd plastic. Regenachtig weer betekent ook dat je beter geen licht, niet-waterbestendig materiaal zoals posterpapier kunt gebruiken. Als je te maken krijgt met de wind, wil je zeker weten dat je een product kiest dat zwaar is of goed kan worden vastgemaakt of bevestigd.

Denk ook goed na over hoe je je product gaat ophangen, of wat je nodig hebt om het ergens aan vast te maken. Wil je je ramen gebruiken? Bekijk onze raamstickers of borden die kunnen worden bevestigd met zuignappen. Kun je gebruikmaken van palen of een hek? Neem touw of tie wraps mee om het bord mee vast te maken. Kun je nergens gebruik van maken? Kies dan een zelfstandig bord of een bord met frame.

Het laatste aspect waar je rekening mee moet houden op de locatie is de afmeting van het product, vooral omdat dat belangrijk is voor de ruimte die beschikbaar is voor het bord. Hoe groter de lettergrootte, hoe makkelijker je boodschap te lezen is. Kies het grootst mogelijke formaat zonder de hele ruimte in beslag te nemen. Als je bijvoorbeeld een raamsticker kiest om je openingstijden of een sale of promotie kenbaar te maken, meet dan eerst het raam op voordat je gaat nadenken over het ontwerp van het product. Een ander voorbeeld is een spandoek dat is ontworpen om boven een ingang te hangen. Zorg er voor dat je een spandoek kiest dat precies past in de ruimte van de luifel. Als het te lang is, kun je het niet goed ophangen. Is het te kort, dan kom je ruimte te kort om je boodschap over te brengen.

Zo ontwerp je je bord of spandoek

Wanneer je hebt besloten welk product past bij jouw behoeften en waar je het gaat gebruiken, kun je gaan beginnen met ontwerpen. Hoewel het aanpassen van een groot product intimiderend kan lijken, geven onze deskundige ontwerpers hun beste tips, zodat iedereen een effectief bord of spandoek kan maken:

  • Gebruik een groot, opvallend lettertype. Typografie is belangrijk om je boodschap over te brengen en een zwaarder lettertype biedt een groter contrast, waardoor het beter leesbaar is en meer opvalt. Vermijd lettertypes met elegante, dunne stijl voor een bord of spandoek.
  • Schrijf een eenvoudige boodschap met een groot genoeg lettertype om je doelgroep te bereiken.Grote borden zijn niet bedoeld voor een ingewikkelde boodschap. Vermijd educatieve inhoud, maar gebruik borden voor promotionele inhoud, merkinhoud of een boodschap over een evenement. Probeer niet alles te zeggen. Kies één boodschap die je wilt overbrengen aan klanten en zorg ervoor dat het snel te lezen is. Hoe groter je lettertype en boodschap, hoe sneller mensen het begrijpen, of ze nu langsrijden of langslopen.
  • Zorg voor een groot contrast om je bord te laten opvallen.Als je logo bijvoorbeeld licht van kleur is, dan moet de ondergrond donker genoeg zijn om het te kunnen zien. Vergeet ook niet het contrast met de locatie van het bord. Als je een spandoek op een bakstenen muur hangt, zal het niet opvallen als het rood is.
  • Weet wat de beste onderlaag is voor je afbeeldingen.Als je kunst of fotografie uitlicht en geen schittering verwacht, is glanzend de beste manier om de afbeeldingen uit te lichten. Mat is juist beter om een leesbaar bord mee te maken.
  • Kies een vectorbestandstype voor een logo, zodat het schaalbaar is in elk formaat, en een hoogwaardige PDF of .jpg-bestand voor de afbeelding. We ondersteunen diverse bestandsformaten voor geüploade ontwerpen:
    • Adobe Acrobat 9 Document (*.pdf) (aanbevolen)
    • Adobe Illustrator CS3 Artwork (*.ai) (aanbevolen)
    • Adobe Photoshop CS3-afbeelding (*.psd) (aanbevolen)
    • Bitmap-afbeelding (*.bmp)
    • GIF-afbeelding (*.gif)
    • JPEG-afbeelding (*.jpg,*.jpeg)
    • Microsoft Powerpoint 2010-document (*.ppt)
    • Microsoft Office 2010 document (*.doc)
    • PCX-afbeelding (*.pcx)
    • PICT-afbeelding (*.pic,*.pict,*.pct)
    • PNG-afbeelding (*.png)
    • PostScript-document(*.ps)
    • TIF-afbeelding (*.tif,*.tiff)
  • Upload een foto of logo in hoge resolutie.Hoe groter je spandoek, hoe hoger de resolutie van je foto’s moet zijn. Negeer foutmeldingen over resolutie niet. Je afbeeldingen hebben waarschijnlijk de juiste resolutie als ze:
    • zijn gemaakt met een goede camera.
    • stockfoto’s zijn.
    • zijn ontworpen door een professionele ontwerper of met onze ontwerpservices.

Met deze deskundige tips kun je zelf een opvallend spandoek maken. Zelfs als je een stap overslaat, garandeert onze tevredenheidsgarantie dat je een bord krijgt dat je geweldig vindt. Dus laat de angst om er een te ontwerpen je niet langer tegenhouden om je bedrijfsboodschap extra sterk over te brengen.