De 6 marketingmaterialen die je nodig hebt om een bedrijf te beginnen

Geschatte leestijd: 5 minuten

Om je bedrijf effectief te promoten, heb je de juiste tools nodig. Marketing is essentieel om een bedrijf te beginnen en er een succes van te maken. Een collectie goed ontworpen bedrukte marketingproducten kan je helpen de ideale klanten te vinden, je producten en diensten bekend te maken, je geloofwaardigheid te vergroten en je bedrijf in de kijker te zetten.

Maar wat zijn dan precies de juiste marketingmaterialen voor kleine ondernemers? Laten we de zes tools bekijken die elke ondernemer zou moeten hebben… vooral als je net begint.

  1. Een logo
  2. Visitekaartjes
  3. Een website
  4. Postkaarten en flyers
  5. Folders
  6. Social media

1. Een logo

Zie je logo als het gezicht van je bedrijf. Het komt namelijk te staan op alles wat met je bedrijf te maken heeft (je website, visitekaartjes en bedrijfskleding bijvoorbeeld), en is het eerste ontwerpelement dat klanten met je merk associëren. En als het gezicht van je bedrijf is het ook een van de krachtigste marketingtools die je ter beschikking hebt.

Maar niet alle logo’s zijn even goed. Je kunt niet zomaar een afgezaagd, slordig of onprofessioneel logo maken en verwachten dat het veel resultaat zal opleveren. Als je wilt dat je logo je bedrijf effectief promoot, naamsbekendheid genereert en je in contact brengt met klanten, heb je een logo nodig dat goed ontworpen is en jouw merk nauwkeurig vertegenwoordigt.

Tenzij je zelf ontwerper bent, betekent dat waarschijnlijk dat je een logo op maat laat maken door een professioneel ontwerper. Dat is een investering die het geld dubbel en dwars waard is. Het juiste logo maakt je branding niet alleen krachtiger en je bedrijf memorabeler, maar is ook een zeer waardevol onderdeel van je marketingpakket dat jaren meegaat.

Tip van VistaPrint

Weet je niet waar je een professionele grafisch ontwerper kunt vinden? Kijk eens op 99designs van Vistavoor een unieke look voor je bedrijf.

2. Visitekaartjes

Als je logo is ontworpen, is het tijd om de rest van je marketingmateriaal te maken, te beginnen met je visitekaartjes. Voor het ontwerp van je visitekaartje heb je alleen je logo, contactgegevens en het juiste formaat nodig. Daarna kun je je kaartje ontwerpen en gebruiken om contacten te leggen en je bedrijf bekend te maken.

Visitekaartjes zijn een geweldig veelzijdige marketingtool voor ondernemers. Hiervoor kun je ze allemaal gebruiken:

  • Contact maken met klanten. De meest traditionele manier om visitekaartjes te gebruiken is ook een van de effectiefste. Geef potentiële klanten of partners die je ontmoet een kaartje om informatie over je bedrijf en je contactgegevens te delen.
  • Zichtbaar worden in je community. Veel kleine bedrijven vertrouwen op marketing in hun lokale omgeving. Visitekaartjes kunnen daar heel goed bij helpen. Je kunt je visitekaartje op mededelingenborden in lokale koffietentjes hangen of jezelf voorstellen aan andere lokale ondernemers en vragen of je een stapel visitekaartjes mag achterlaten. Hoe meer visitekaartjes je uitdeelt in je omgeving, hoe zichtbaarder je bedrijf wordt … en hoe succesvoller je marketing zal zijn.
  • Onderweg aan marketing doen. Kansen om reclame te maken voor je bedrijf kunnen voorkomen op onverwachte momenten. Als je visitekaartjes bij de hand hebt, ben je daar altijd op voorbereid. Je kunt bijvoorbeeld een geïnteresseerde investeerder tegenkomen in de rij in de supermarkt, of een potentiële klant tijdens je vakantie. Als je voorbereid bent met een visitekaartje, kun je profiteren van zulke toevallige ontmoetingen om je bedrijf onderweg te promoten en te laten groeien.
This image has an empty alt attribute; its file name is CMT-1443-6MarketingMaterials-Tile001_en-gb.jpg

3. Een website

De meeste mensen kijken als eerste op internet als ze meer willen weten over een bedrijf. Daarom is een goed ontworpen website absoluut essentieel. Een website geeft je bedrijf niet alleen geloofwaardigheid, maar is ook een goede manier om informatie over je aanbod te delen, vertrouwen op te bouwen bij klanten en ze te laten zien waarom ze met jou in zee moeten gaan.

Net als je logo is je website een marketingproduct dat veel aandacht krijgt en daarom is het belangrijk dat het ontwerp er professioneel uitziet. Tenzij je zelf een achtergrond in webdesign hebt, is het verstandig om een professionele webdesignservice in de arm te nemen, zodat je site de resultaten krijgt die je zoekt.

Hoewel een effectief website-ontwerp afhangt van je soort bedrijf en klanten, zijn er een aantal elementen die er altijd bij horen:

  • Je branding. Om te zorgen dat je website een effectieve marketingtool wordt, moeten mensen kunnen zien dat het een website voor jouw bedrijf is. Zorg dat je het kleurenpalet van je merk gebruikt, met je logo op elke pagina.
  • Contactgegevens. Net als op je visitekaartje moeten je contactgegevens (waaronder je e-mail, telefoonnummer en adres) op je website staan.
  • ‘Over ons’-sectie. Je website is een goede manier om potentiële klanten te vertellen wie je bent. Een ‘Over ons’-sectie, die het verhaal van jouw bedrijf vertelt, is een mooie manier om dat te doen.
  • Informatie over je producten en diensten. Naast je klanten vertellen wie je bent, moet je website ook vertellen wat je doet. Dat betekent dat je informatie geeft over de producten of diensten die je aanbiedt. (Afhankelijk van je bedrijfsmodel kan dat betekenen dat je die producten en diensten rechtstreeks op je website verkoopt.)
  • Openingstijden. Als je een bedrijf met een fysieke locatie hebt, moeten je klanten weten wanneer je open bent. Zet je openingstijden op je website op een plek die makkelijk te vinden is.
  • Koppelingen naar social media. Zet links naar je profielen op social media op je website, zodat klanten makkelijk met je in contact kunnen komen.

4. Ansichtkaarten en flyers

Ansichtkaarten en flyers zijn heel veelzijdige marketingmaterialen voor het mkb, vooral voor evenementen of lokale marketingacties. Ze zijn groter dan visitekaartjes, waardoor je meer informatie over je bedrijf erop kunt zetten, naast interessant beeldmateriaal of zelfs een reclame-aanbieding. Maar net als visitekaartjes zijn ansichtkaarten en flyers heel makkelijk mee te nemen. Je kunt een stapel ansichtkaarten bij andere lokale ondernemers achterlaten om nieuwe klanten te bereiken of flyers op lokale prikborden achterlaten om je merk zichtbaarder te maken. Je kunt ook een ansichtkaart of flyer bij een bestelling in de tas of verpakking stoppen om klanten aan te sporen om terug te komen. Ansichtkaarten werken ook heel goed voor mailingacties. Vanwege hun formaat en afwerking vallen ze op tussen andere poststukken, waardoor het makkelijker is om de aandacht van klanten te trekken.

Voor ansichtkaarten en flyers kun je kiezen uit allerlei stijlen, afwerkingen en papiergewichten. Hoeveel je er moet bestellen, hangt af van je marketingstrategie. Voor langlopende acties kun je bijvoorbeeld een groot aantal ansichtkaarten en flyers bestellen, terwijl je voor een aanbieding die tijdelijk geldig is een kleinere hoeveelheid nodig hebt.

This image has an empty alt attribute; its file name is CMT-1443-6MarketingMaterials-Tile002_en-gb.jpg

5. Folders

Soms moet je veel marketinginformatie met je klanten delen op een compact product dat makkelijk mee te nemen is. Dan komen folders goed van pas.

Folders kunnen je helpen je bedrijf op verschillende manieren in de markt te zetten. Je kunt bijvoorbeeld een folder gebruiken om het verhaal van je bedrijf te vertellen, vergelijkbaar met de ‘Over ons’-sectie op je website. Je kunt een folder gebruiken om gedetailleerde informatie over bepaalde producten of diensten te delen, een aankomend evenement te promoten of te pitchen aan potentiële investeerders.

Tip van VistaPrint

Als je eenmaal een folder hebt ontworpen, hoef je het ontwerpproces niet meer helemaal opnieuw te doorlopen wanneer het tijd is om iets nieuws te promoten. In plaats daarvan kun je gewoon de foto’s en tekst aanpassen om een ander product aan te prijzen, een kortingscode bijwerken of de data veranderen voor je volgende evenement. Je kunt zelfs een QR-code toevoegen om klanten rechtstreeks naar een pagina te leiden vol nieuws en updates.

6. Social media

Een online vertegenwoordiging is essentieel voor elke kleine onderneming, vooral als je net begint … en behalve een website, is het ook handig om actief te zijn op social media. Bedenk eerst welke platforms het beste zijn voor jouw bedrijf. Instagram is een enorm visueel platform waar mensen ook kunnen shoppen, dus als je mooie foto’s van je producten hebt kan dit een goede keuze zijn voor jou. Heb je een plek nodig om updates over je bedrijf te posten en wil je informeel contact met je klanten onderhouden? Kies dan voor Twitter of Facebook. Of als je al vaak op TikTok zit in je vrije tijd, kun je daar een apart account aanmaken voor je bedrijf om tutorials of een kijkje achter de schermen te delen. In welke branche je ook werkzaam bent, social media is een marketingtool waarmee je een groter publiek kunt bereiken, contact kunt maken met je klanten en waar je alles kunt laten zien wat je bedrijf te bieden heeft. Ga naar VistaCreate voor gratis, aanpasbare sjablonen om de mooiste posts voor social media te maken.

This image has an empty alt attribute; its file name is CMT-1443-6MarketingMaterials-Tile003_en-gb.jpg