Stickers zijn ontzettend veelzijdige hulpmiddelen om je merk te promoten. Jouw logo en branding staan waarschijnlijk al op je essentiële marketingmaterialen zoals visitekaartjes en op je sociale kanalen… Maar heb je ze wel eens op een sticker gezet? Ontdek hier hoe eigenaren van kleine bedrijven stickers gebruiken en doe inspiratie op met zes creatieve ideeën voor waar je die stickers kunt plakken.
- Voeg je merk toe aan eenvoudige verpakkingen.
- Ruil tape in voor stickers.
- Leg de nadruk op iets bijzonders.
- Personaliseer je postkaarten.
- Word gezien in de buurt.
- Deel ze uit aan klanten.
1. Voeg je merk toe aan eenvoudige verpakkingen.
Stickers zijn een goede (en voordelige!) manier om je logo of bedrijfsnaam op gewone verpakkingen te zetten, of je nu verse eieren, zoete lekkernijen, handgemaakte sieraden of huidverzorgingsproducten verkoopt.


2. Ruil tape in voor stickers.
Gebruik een sticker in plaats van verpakkingstape waar je maar kunt: Boo’s Toy Shop plakt een label met hun mascotte op een ingepakte geschenkdoos, terwijl Katie’s Collective een slogansticker gebruikt om gewone enveloppen wat op te fleuren. Deze twee stickervoorbeelden laten goed zien dat er ook iets anders op je stickers kan staan dan alleen je logo. Denk bijvoorbeeld aan verschillende stickers waar je slogan, icoontjes in je huisstijl of inspirerende citaten op staan.


3. Leg de nadruk op iets bijzonders.
Vertel klanten wat jouw producten uniek maakt met een sticker. Als je zeep maakt met alleen lokaal geplukte kruiden en bloemen, geef dat dan extra aandacht met een sticker met “lokale ingrediënten” erop. Heb je een café met een koelkast vol met kant-en-klare maaltijden? Maak het bezoekers gemakkelijk door met speciale stickers aan te geven welke maaltijden vegan of glutenvrij zijn. (Laat een regel leeg om de uiterste verkoopdatum of houdbaarheidsdatum erop te zetten.) Heb je een merk in je winkel dat eigendom is van een vrouw of iemand uit een bijzondere gemeenschap? Plak een sticker op de hang tags of prijskaartjes om klanten te vertellen waarom deze producten extra speciaal zijn.


Tip van VistaPrint
Wil je iets belangrijks over je product benadrukken, maar heb je meer plek nodig dan alleen een sticker? Bedruk stickers met QR-codes die naar je website leiden, zodat klanten ze snel kunnen scannen voor meer informatie.
4. Personaliseer je postkaarten.
Heb je een hele stapel dezelfde postkaarten van je bedrijf en wil je ze wat minder uniform maken? Doe dan net als Sunnie Creative en plak op elke postkaart een andere sticker. Dit maakt het eenvoudig om je postkaarten te updaten voor een nieuw seizoen of komende sales. En voor klanten is het ook leuk om al die kleurrijke kaarten te verzamelen!

5. Word gezien in de buurt.
Promoot je bedrijf lokaal met iets wat blijft plakken, zoals Katie’s Collective doet met haar reclamestickers. Deze uitgesneden stickers bevatten niet alleen haar bedrijfsnaam, maar er staat ook een inspirerende boodschap op die voorbijgangers zeker een glimlach bezorgt… en misschien maken ze er wel een foto van voor hun sociale media. (Maar zorg wel dat je niet lukraak stickers gaat plakken op plekken waar dat niet mag!)


6. Deel ze uit aan klanten.
Klanten zijn dol op gratis cadeautjes, en losse stickers zijn erg leuk om weg te geven. Je klanten kunnen de sticker makkelijk op hun waterfles, koffiemok, laptop, autobumper of notitieboek zetten, net als deze 1987-stickers. Stickers weggeven is bijna een garantie dat je merk overal in de omgeving wordt gezien, allemaal dankzij je trouwe klanten.


We bedanken deze ondernemers voor het delen van foto’s van hoe zij hun merkstickers gebruiken! Bezoek ze op Instagram:
@thelovelycoop
@lazyscallops
@boostoyshop_poundbury
@katie.collective
@bonme
@dimneondesigns
@sunnie.creative
@1987active