De marketing van je spa, salon of sportschool weer opstarten

Geschatte leestijd: 3 minuten

COVID-19 heeft zijn weerslag gehad op kleine ondernemingen in alle sectoren, waaronder bedrijven voor persoonlijke verzorging, zoals wellnesscentra, salons en fitness-studio’s.

Toen de pandemie zijn piek bereikte, moest je waarschijnlijk creatief met je marketing omgaan om je bedrijf draaiende te houden. Maar nu steeds meer beperkingen opgeheven worden en steeds meer mensen ingeënt zijn, voelen consumenten zich veiliger en meer op hun gemak bij persoonlijk contact. Het is dus tijd om je marketing daarop aan te passen, zodat je weer binding krijgt met je klanten en je bedrijf succesvol blijft in deze tijd.

Maar hoe doe je dat precies? Laten we vier marketingideeën bekijken waarmee je je marketingstrategie kunt opfrissen en klanten terug kunt laten komen naar je spa, salon of sportschool.

Houd je klanten op de hoogte van wat er wel en niet verandert.

Zoals we eerder al aangaven, moesten veel spa’s, salons en sportscholen hun activiteiten aanpassen tijdens de piek van de pandemie. En nu er weer een nieuwe fase aanbreekt voor je bedrijf, is het belangrijk om je klanten op de hoogte te houden van veranderingen (alweer!) en welke COVID-19-gerelateerde wijzigingen blijven zoals ze zijn.

Als je bijvoorbeeld een yogastudio hebt en de live lessen vorig jaar moest stopzetten, kan het zijn dat je in plaats daarvan online lessen bent gaan geven. Misschien heb je de studioruimte opgegeven en ben je 100% digitaal gegaan of wil je juist de gestreamde lessen afbouwen en je studenten weer persoonlijk verwelkomen. Een combinatie van beide is natuurlijk ook mogelijk, maar het belangrijkste is dat je je keuzes deelt met al je klanten. Afhankelijk van je marketingstrategie kun je klanten op de hoogte stellen via een e-mailupdate of een video plaatsen op de website en het YouTube-kanaal van je bedrijf. Op die manier weten al je klanten wat je lesaanbod en -schema is en of daar verandering in komt. Dat kan je bedrijf vooruit helpen en ervoor zorgen dat er aanmeldingen binnen blijven komen.

Tip van Vistaprint

E-mails en sociale media zijn goede manieren om klanten te informeren over veranderingen in je bedrijf. Houd er echter rekening mee dat niet alle klanten digitale communicatie bekijken, dus zorg dat je een flyer of folder ontwerpt die alle veranderingen uitlegt en zorg dat die beschikbaar is voor klanten van je salon, spa of sportschool.

Pas je boodschap aan als dat nodig is.

De manier waarop je klanten aansprak tijdens de piek van COVID zal in deze tijd niet hetzelfde overkomen. De situatie is veranderd en je marketingboodschap moet meegaan met die veranderingen.

Als je bijvoorbeeld geen klanten mocht ontvangen in je spa of een beperkte aantal klanten mocht ontvangen, was je marketing waarschijnlijk meer gericht op de verkoop van cadeaubonnen. Maar nu je weer volledig open bent, kun je je boodschap aanpassen zodat mensen die cadeaubonnen komen gebruiken.

Of misschien was de marketing van je fitness-studio gericht op de nieuwe veiligheidsmaatregelen (zoals sociale afstand en temperatuurmetingen) om leden een veiliger gevoel te geven. Maar nu sociale afstand ons minder bezighoudt, kun je je marketing op andere dingen richten die je studio te bieden heeft, zoals nieuwe lessen, nieuwe apparatuur of voorzieningen die weer beschikbaar zijn.

De beste marketing spreekt klanten aan op het juiste moment. Dus als je wil dat je marketing je klanten aanspreekt, moet je ervoor zorgen dat de boodschap relevant is.

Host een live evenement.

Veel mensen staan te popelen om weer de sportschool in te duiken, een massage te boeken of zich te laten verwennen. Als je (op een veilige manier) een evenement kunt organiseren, is het zeker de moeite waard om dat te doen als onderdeel van de marketingstrategie van je sportschool.

Als je een kapsalon hebt, kun je een ‘make-over’-evenement houden, waarbij je korting geeft op haarstyling en make-updiensten om klanten klaar te stomen voor een avondje uit. Of als je een sportschool hebt, kun je een ‘ontmoet de trainers’-dag organiseren, waarbij potentiële klanten fitnesslessen kunnen uitproberen met al je trainers. Biedt ze ook een korting op hun lidmaatschap aan als ze besluiten zich in te schrijven.

Geef je klanten een extra stimulans.

Hoewel de meeste klanten liever in de sportschool sporten dan thuis en graag weer naar de pedicure gaan, zijn er waarschijnlijk ook een aantal mensen die nog wat terughoudend zijn. Laat ze niet alleen weten dat je nog steeds alle nodige veiligheidsmaatregelen in acht neemt, maar stimuleer ze ook met een speciale aanbieding.

Heeft je sportschool klanten die hun lidmaatschap nog steeds op niet-actief hebben staan? Stuur ze een marketingpostkaart om ze te laten weten dat je ze graag weer in de studio zou zien en bied ze een korting aan voor de eerste maand. Heeft je spa moeite om afspraken binnen te halen voor gezichtsbehandelingen en massages? Stel dan een pakket samen waarmee je diensten combineert tegen een gereduceerde prijs. Stuur je klanten een marketinge-mail om ze te informeren. Nu er een nieuwe, veelbelovende tijd aanbreekt, kun je klanten een duidelijke stimulans geven om je bedrijf weer te bezoeken.

De 5 belangrijkste punten

  1. Stel je klanten op de hoogte van alles wat er verandert in je bedrijf.
  2. Communiceer die veranderingen zowel digitaal als via drukwerk.
  3. Zorg dat je marketingboodschap relevant is voor je klanten op dit moment.
  4. Gebruik live evenementen om klanten terug te winnen voor je bedrijf.
  5. Biedt een extra stimulans.