Ontwerp ontcijferd: de 12 makkelijkst te lezen lettertypen

Geschatte leestijd: 3 minuten

Hoe belangrijk is het om het juiste lettertype te kiezen voor je website? Met een goed leesbaar lettertype komt je bedrijfsboodschap luid en duidelijk over. Het lettertype dat je selecteert is een cruciaal onderdeel van je website-ontwerp en geeft je bedrijfsidentiteit meteen weer aan alle bezoekers. Wat kan er nu belangrijker zijn?

Met zoveel lettertypen om uit te kiezen, kan het een hele klus zijn om het juiste te selecteren. Dus begin hier en ontdek welke 12 lettertypen goed leesbaar en ideaal zijn om te gebruiken op de website en ander materiaal van je bedrijf.

  • Georgia
  • Helvetica
  • PT Sans & PT Serif
  • Open Sans
  • Open Sans
  • Quicksand
  • Verdana
  • Rooney
  • Karla
  • Roboto
  • Ubuntu
  • Lato
  • Futura

Georgia

Het allerbelangrijkste wat je moet weten over Georgia: het is een schreeflettertype. Dat betekent dat elke letter een kleine lijn heeft als versiersel. Het alternatief, schreefloos (of sans serif), is eenvoudiger en gestroomlijnder. Hoewel lettertypen met schreef dat extra detail hebben, kunnen ze toch een goede keuze zijn voor websites. Georgia werd ontworpen voor Microsoft en gemaakt voor schermen in lage resolutie. Daarom is het een van de lettertypen dat het beste leesbaar is op zowel desktops als mobiele sites.

Helvetica

Samen met Georgia, wordt Helvetica volgens The Next Web gezien als een van de makkelijkst leesbare lettertypen. Dit is een schreefloos lettertype en een van ‘s werelds populairste fonts: een moderne klassieker.

PT Sans & PT Serif

Kun je niet kiezen of serif of sans-serif beter is voor je? ParaType is er in beide varianten, zodat je kunt experimenteren om het verschil te zien, of een combinatie van de twee kunt gebruiken. PT Sans en PT Serif vullen elkaar prachtig aan.

Open Sans

Hoe komt het dat dit populaire lettertype zo fijn leest? Dat komt gedeeltelijk door de hoeveelheid ruimte tussen de tekens (de letterspatiëring). Volgens Google is Open Sans “geoptimaliseerd voor drukwerk, websites en mobiele interfaces en uitstekend leesbaar door de vormen van de letters”.

Quicksand

Nu heel veel klanten smartphones en tablets gebruiken om online content te bekijken, moet je gekozen lettertype ook goed werken op kleine schermen. Quicksand, een schreefloos lettertype van Google, doet het goed op mobiele apparaten. Het is gebouwd op een fundering van geometrische vormen om een vriendelijke indruk te wekken.

Verdana

Verdana schreefloos is nog zo’n populaire keuze voor webdesign, dankzij de goede leesbaarheid. Net als Georgia is het specifiek ontworpen voor computerschermen. Het is een goede keuze als je grote blokken tekst hebt, aangezien experts het over het algemeen eens zijn dat schreefloze lettertypen makkelijker te lezen zijn op internet.

Rooney

Je bedrijfsidentiteit heeft een eigen persoonlijkheid die ook moet worden gereflecteerd in je lettertype. Als je een vrolijk merk hebt met een informele klank, dan zou een speciaal lettertype zoals Rooney en goede match kunnen zijn. De ontwerper van het lettertype, Jan Fromm, schrijft dat “ronde vormen en zachte rondingen” de lezer een “indruk van warmte en soepelheid geven”.

Karla

Dit schreefloze lettertype doet niet aan franje: Karla is opgeruimd en eenvoudig. Google beschrijft het als ‘populair en eigenzinnig’, waardoor ook dit een goede keuze is voor opvallende, vrolijke merken.

Roboto

Gemaakt door Google om op het mobiele besturingssysteem Android te gebruiken en nu ook voor Chrome gebruikt. Roboto komt opvallender over dan andere lettertypen. Google noemt het “modern, maar toch toegankelijk.” Als dat klinkt als jouw merk, probeer het dan eens uit.

Ubuntu

Probeer eens Ubuntu als je op zoek bent naar iets anders. De naam is afgeleid van een Zuid-Afrikaans woord voor ‘menselijkheid’. Dit is een lettertype in menselijke stijl, wat betekent dat het op kalligrafie lijkt en op de manier waarop mensen met de hand schrijven.

Lato

Creative Bloq, een naslagwerk voor kunst en ontwerp, noemt Lato een van de 10 beste lettertypen van Google voor websites. Op het blog werd geschreven: De halfronde details van de letters geven Lato een warme uitstraling, terwijl de sterke structuur het juist stabiel en serieus doet overkomen. Klinkt dat niet perfect voor een bedrijfswebsite?

Futura

Een van de dingen waar je ook rekening mee moet houden als je een lettertype kiest, is of de toon van je website formeel of informeel is. Futura is een van de lettertypen die geschikt is voor beide aanspreektonen. Het is altijd scherp en strak, wat erg belangrijk is als je vooral voor leesbaarheid gaat.