Een van de grootste uitdagingen waar je als bedrijfseigenaar mee te maken krijgt, is opvallen ten opzichte van je concurrentie, in wat voor branche je ook zit. Lees hier meer over de essentiële marketingproducten van klusjesman Mark Monjonell en over hoe hij visitekaartjes, automagneten, poloshirts en meer gebruikt om een professionele indruk te maken en zijn bedrijf bekendheid te geven.
Achter het bedrijf
Er is dat beroemde gezegde: als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit meer te werken. En hoewel veel kleine bedrijven geboren zijn uit een passie, denken we dat de eigenaren zouden zeggen dat er best wel veel werk gaat zitten in het runnen van een bedrijf
De eigenaar van Handyman Barcelona is daar een goed voorbeeld van: hij zegde zes jaar geleden zijn fulltime baan op om zijn passie voor klussen te volgen. “Ik had een heel saaie kantoorbaan, en in mijn vrije tijd hielp ik mijn vrienden met kleine reparaties. Mijn vrouw merkte dat ik echt genoot van dit soort werk en moedigde me aan om ervoor te gaan. Ik vind dat iedereen iets zou moeten doen wat hij of zij leuk vindt.
Mark begon met kluswerk als kind; in zijn jeugd was zijn vader huisschilder. Als kind hielp Mark zijn vader in de zomer… Als hij tenminste niet druk bezig was met het uit elkaar halen wen weer in elkaar zetten van fietsen. Hij zegt dat zijn nieuwsgierigheid zich vertaalde in het knutselen aan dingen, en zich later ontwikkelde in het uitvoeren van reparaties om zijn brood te verdienen.
Vandaag de dag doet hij alles, van het ophangen van schilderijen (Mark is expert in het omgaan met lastige muren van eeuwenoude huizen) tot volledige huisrenovaties. Hij is dolblij dat hij zijn eigen bedrijf heeft, want “dat geeft je de mogelijkheid om je eigen tijd in te delen. Tijd komt nooit meer terug… Het is een kostbaar goed…. [en] je leert elke dag weer iets nieuws.”
Marks marketinggereedschap
Toen Mark net begonnen, was zijn eerste marketingmateriaal dat hij ooit bestelde een flyer – nog voordat hij een naam voor zijn bedrijf had bedacht. (“Die flyer was belachelijk slecht gemaakt,” voegt hij eraan toe.) Vanaf dat moment realiseerde Mark zich dat hij het naar een hoger niveau moest tillen met een logo, echte bedrijfsnaam en professionele foto’s. Hij sloeg de handen ineen met een freelance ontwerper om een logo te maken en zijn website op te zetten en werkte samen met een fotograaf voor professionele foto’s.
“In het begin gebruikte ik veel flyers omdat ik in een specifieke buurt woonde met veel expats.” Hij wilde zijn meertaligheid inzetten voor zijn doelgroep van Engelssprekende klanten, dus gebruikte Mark flyers om zijn naam bekendheid te geven en liet ze achter in cafés, kroegen, winkels en meer. Nu heeft hij sociale media eraan toegevoegd… Zijn meest gebruikte marketingtactiek is korte video’s en posts op Facebook en Instagram. Mark gebruikt al deze kanalen om bekend te maken dat hij vier talen spreekt. Deze unieke vaardigheid helpt hem op te vallen in de menigte en meer klanten aan te trekken.
“In het begin gebruikte ik veel flyers omdat ik in een specifieke buurt woonde met veel expats.” Hij wilde zijn meertaligheid inzetten voor zijn doelgroep van Engelssprekende klanten, dus gebruikte Mark flyers om zijn naam bekendheid te geven en liet ze achter in cafés, kroegen, winkels en meer. Nu heeft hij sociale media eraan toegevoegd… Zijn meest gebruikte marketingtactiek is korte video’s en posts op Facebook en Instagram. Mark gebruikt al deze kanalen om bekend te maken dat hij vier talen spreekt. Deze unieke vaardigheid helpt hem op te vallen in de menigte en meer klanten aan te trekken.
Mark gebruikte ook vanaf het begin visitekaartjes… “die vormden een van mijn eerste uitgaven als bedrijfseigenaar.” Hij merkt op: “je moet altijd meer visitekaartjes bij je hebben dan je nodig denkt te hebben.” Mark geeft visitekaartjes die hij over heeft aan klanten, zodat zij ze aan vrienden kunnen doorgeven en mond-tot-mondreclame kunnen maken, en wisselt visitekaartjes uit met professionals uit andere branches.
MUST-HAVE ADVIES
Mark heeft een pasfoto op één kant van zijn visitekaartje gezet, zodat klanten weten wie hij is en hoe hij eruitziet voordat hij langskomt voor een klus. “Het voelt alsof mensen me al kennen als ik hun huis binnenkom.”
Andere marketing must-haves die Mark al lang gebruikt, zijn bedrukte poloshirts en T-shirts. “Ik geloof er heel sterk in dat je een professional moet zijn… en dat de eerste indruk ontzettend belangrijk is. Hoe correcter je eruit ziet, des te geloofwaardiger je bedrijf is… ook al werk ik alleen.”
“Ik geloof er heel sterk in dat je een professional moet zijn… en dat de eerste indruk ontzettend belangrijk is. Hoe correcter je eruit ziet, des te geloofwaardiger je bedrijf is… ook al werk ik alleen.”
Hij draagt verschillende kleurencombinaties en shirtstijlen, maar zijn logo is altijd consistent. “Polo’s zijn mijn formele uniform voor als ik een klant voor het eerst ontmoet of een intakegesprek heb. Als ik een appartement moet schilderen, draag ik een T-shirt met wit logo. Als ik iets ga repareren, draag ik een T-shirt met gekleurd logo.”
Automagneten zijn een nieuwere toevoeging aan Marks gereedschapskist met essentiële marketingproducten. Die maken van de gezinsauto een bedrijfsauto die goed voor de dag komt als hij in een laadzone parkeert of materialen op een werkplek aflevert. “Ik denk echt dat eenvoudig effectief is,” en daarom staat op zijn automagneet alleen zijn bedrijfsnaam, logo, telefoonnummer en website.
Hij draagt verschillende kleurencombinaties en shirtstijlen, maar zijn logo is altijd consistent. “Polo’s zijn mijn formele uniform voor als ik een klant voor het eerst ontmoet of een intakegesprek heb. Als ik een appartement moet schilderen, draag ik een T-shirt met wit logo. Als ik iets ga repareren, draag ik een T-shirt met gekleurd logo.”
Automagneten zijn een nieuwere toevoeging aan Marks gereedschapskist met essentiële marketingproducten. Die maken van de gezinsauto een bedrijfsauto die goed voor de dag komt als hij in een laadzone parkeert of materialen op een werkplek aflevert. “Ik denk echt dat eenvoudig effectief is,” en daarom staat op zijn automagneet alleen zijn bedrijfsnaam, logo, telefoonnummer en website.
MUST-HAVE ADVIES
Mark vraagt klanten altijd om reviews, hoe klein de klus ook is.
“Ik kan je wel vertellen hoe goed ik ben, maar dat kun je pas echt weten als ik in je huis sta.”
Hoogseizoen… en een pandemie
Mark werkt meestal aan alledaags onderhoud en reparaties in huis, maar de zomer blijft een belangrijk schilderseizoen voor hem. Hij heeft een netwerk van specialistische dienstverleners opgebouwd om werk aan hen te kunnen doorverwijzen als hij het zelf niet kan doen door tijdgebrek of omdat het niet zijn vakgebied is (klussen aan de elektra bijvoorbeeld). “Wat ik graag had willen weten voordat ik een bedrijf begon, was hoe moeilijk het is om met onprofessionele dienstverleners om te gaan. Vertrouw op mensen met wie je in het verleden hebt gewerkt en bouw een professionele relatie op. Dan heb je een groter netwerk met mensen die klaarstaan om verschillende diensten te leveren.”
De COVID-19-pandemie heeft zowel positieve als negatieve effecten gehad op Marks bedrijf. Hij verloor een aantal van zijn grotere zakelijke klanten omdat veel kantoren werden gesloten en mensen thuiswerken. Maar omdat mensen meer tijd thuis doorbrengen, merken ze ook meer dingen op die gerepareerd moeten worden. Ook willen mensen vaker dingen verbeteren… die klussen krijgt hij dan. Mark heeft zijn werkmethoden ook aangepast om te voldoen aan coronaprotocollen. Hij draagt een mondkapje tijdens het werk en laat klanten in een andere kamer wachten, zodat ze afstand kunnen houden.
Blik op de toekomst
Op dit moment is Mark tevreden met de grootte van zijn bedrijf. “Ik werk het liefst van project tot project… elke klus is weer anders, dus op deze manier kan ik per project een team samenstellen.” Toch denkt hij nog na over hoe hij zijn bedrijf kan laten groeien. Hij heeft met het idee gespeeld een franchise te beginnen, omdat hij ervan overtuigd is dat elke markt behoefte heeft aan een betrouwbare, Engelssprekende klusjesman.
Hij denkt ook na over hoe hij zijn marketingmaterialen kan uitbreiden. “Er zijn heel veel dingen om uit te kiezen, maar ik denk dat mijn volgende aankoop een magneet voor op mijn motor gaat worden. Ik moet ook wat flyers laten maken, want die zijn heel handig om aan klanten te geven zodat ze mijn nummer bij de hand hebben… en ik kan ze ook achterlaten in koffietentjes en bouwmarkten.”
Tot slot heeft Mark nog wat advies voor beginnende ondernemers. “Zorg dat je er netjes uitziet en kom altijd op tijd. Het is goed om niet te veel te beloven, want dingen gaan niet altijd volgens plan!”
MUST-HAVE ADVIES
Het beste zakelijk advies dat Mark ooit heeft gekregen? “Doe wat je leuk vindt, dan zul je het goed doen.”