Inhoudsopgave
- Wat is influencermarketing?
- Hoe werkt influencermarketing?
- Wat zijn de voordelen van influencermarketing voor kleine bedrijven?
- Hoe creëer je een influencerstrategie?
- 1. Doe onderzoek.
- 2. Stel je doelen en mijlpalen.
- 3. Stel een budget op.
- Tip van VistaPrint
- Hoe krijg je influencers voor een campagne?
- Tip van VistaPrint
- Pas je influencermarketingstrategie waar nodig aan
Tegenwoordig is influencermarketing een van de meest trendy strategieën in de marketingwereld. Een samenwerking aangaan met influencers kan een handige manier zijn om merkbekendheid te vergroten, je producten en/of diensten bekend te maken bij een nieuw publiek en echte resultaten te halen voor je kleine bedrijf.
Maar als je nog nieuw bent in de wereld van influencermarketing, kan het lastig zijn om te weten waar je moet beginnen. Hoe creëer je een effectieve influencerstrategie? Hoe vind je influencers voor kleine bedrijven en maak je contact met ze? En wat is de beste manier om echte resultaten te behalen met je influencercampagnes?
Laten we een duik nemen in alles over influencermarketing: wat het is, hoe het werkt en het belangrijkste: hoe je het op de juiste manier inzet voor je bedrijf.
Wat is influencermarketing?
Influencermarketing is een socialmedia-marketingstrategie die invloedrijke socialmediagebruikers in contact brengt met merken. Influencermarketing helpt merken om meer bekendheid en een groter bereik te krijgen via aanbevelingen en vermeldingen door de influencer en contentplaatsingen.
Toen influencermarketing voor het eerst navolging kreeg, was het vooral beperkt tot beroemdheden met miljoenen volgers op social media… waardoor het voor merken heel veel geld kostte om ervan te profiteren. Maar tegenwoordig behalen bedrijven net zo veel succes met zogenaamde ‘micro-influencers’. Micro-influencers zijn socialmediagebruikers met een kleinere, maar zeer betrokken doelgroep. Meestal ligt die tussen 1000-10.000 volgers, hoewel dit kan variëren. Deze strategie is een stuk toegankelijker en voordeliger en zorgt dat ook kleine bedrijven influencermarketing kunnen inzetten.
Hoe werkt influencermarketing?
In een relatie tussen merk en influencer biedt het bedrijf de influencers compensatie, bijvoorbeeld gratis producten of betaling per geplaatste post, in ruil voor aandacht op hun sociale kanalen. Influencermarketing gebruikt sociaal bewijs om resultaten te behalen. Omdat influencers vertrouwen genieten bij hun doelpubliek, zijn hun volgers ook eerder geneigd om een product of dienst af te nemen als de influencer dat aanbeveelt.
Dus hoe ziet influencermarketing er in de praktijk uit? Laten we zeggen dat je net een nieuwe sportschool hebt geopend en dat bekend wilt maken in je omgeving. Als eerste moet je dan kijken welke lokale influencers op het gebied van gezondheid en sport er zijn. Misschien is er in je buurt een personal trainer met een enthousiast Instagram-publiek van fanatieke fitnessfans, of een beginnende ontwerper van sportkleding die net een kledingzaakje heeft geopend. Neem contact op en kijk of ze bereid zijn om een samenwerking aan te gaan voor content en bied ze een motivatie om die content te maken. Dit kan een gratis lidmaatschap voor je sportschool zijn, gratis producten of een geldbetaling elke keer dat ze over je bedrijf posten.
Wat zijn de voordelen van influencermarketing voor kleine bedrijven?
Iinfluencermarketing gebruiken om je bedrijf te promoten, heeft een aantal voordelen.
- Influencermarketing is erg effectief. En wat is waarschijnlijk het grootste voordeel van influencermarketing voor kleine bedrijven? Het werkt. Volgens het Influencer Marketing Survey van Mediakix is influencermarketing 11 keer zo effectief als andere digitale mediastrategieën. Terwijl bedrijven gemiddeld zo’n $2 verdienen voor elke dollar die ze aan Google Adwords uitgeven, is de verdiende waarde voor influencermarketing maar liefst $11,69 per uitgegeven dollar.
- Influencermarketing geeft je de mogelijkheid om het vertrouwen dat de influencer bij diens publiek heeft, te gebruiken. Om klanten met je bedrijf in zee te laten gaan, moeten ze je vertrouwen. Het mooie van influencermarketing is dat het vertrouwen tussen de influencer en diens publiek er al is, waardoor het waarschijnlijker is dat diens publiek jou vertrouwt.
- Lokale influencers benaderen is betaalbaar. Als je het meeste uit je marketingbudget wilt halen, kun je nauwelijks een betere strategie vinden dan influencermarketing. Niet alleen levert influencermarketing een goed rendement op, maar het is ook laagdrempelig. Veel lokale of micro-influencers zijn bereid om content te creëren in ruil voor gratis producten. En voor de influencers die geld ter compensatie krijgen, zijn hun kosten meestal voordeliger dan andere marketingstrategieën (zoals betaalde digitale advertentiecampagnes).
Hoe creëer je een influencerstrategie?
Influencermarketing kan een grote winst betekenen voor je bedrijf, maar je hebt er wel een goede strategie voor nodig. Zo ga je aan de slag.
1. Doe onderzoek.
Je kunt geen effectieve influencermarketingstrategie ontwikkelen als je niet weet hoe het werkt. Het eerste wat je moet doen voor een effectieve influencermarketingstrategie is onderzoek doen. Hier zijn een aantal onderdelen om te onderzoeken en aan te denken voordat je tot een strategie besluit.
- Platforms. Je kunt op allerlei platforms aan influencermarketing doen: Facebook, Twitter, Instagram, TikTok… Als het een sociaal platform is, is er grote kans dat er influencers actief op zijn. Dus is het belangrijk om te bepalen welke platforms jij wilt gebruiken voordat je een strategie gaat ontwikkelen.
- Lokale influencers. Voordat je heel veel tijd en energie in influencermarketing gaat stoppen, moet je het idee grondig bestuderen en zorgen dat er bestaande influencers zijn die bij jouw bedrijf zouden passen. Doe wat onderzoek en maak een lijst van een aantal mensen met wie je contact wilt opnemen. Je moet ook controleren wat voor publiek deze influencers hebben om te zorgen dat je niet iemand boekt met een heleboel (mogelijk) niet-bestaande volgers. Zoek authentieke reacties op hun posts om een gevoel te krijgen hoe betrokken hun volgers zijn.
- Concurrenten. Als je concurrenten hebt, kan het handig zijn om te onderzoeken wat zij doen met influencermarketing. Hoewel het nooit een goed idee is om hun ideeën te stelen, kan het je strategie helpen om een gevoel te krijgen wat je concurrenten hiermee doen. Zo kun je ook zorgen dat je iets nieuws, anders en interessants bedenkt.
2. Stel je doelen en mijlpalen.
Als je klaar bent met je onderzoek naar influencermarketing, bepaal je wat je uit je strategie wilt halen. Leg je doelen vast en definieer hoe je meet welke vooruitgang je boekt.
Wil je bijvoorbeeld de bekendheid van je merk vergroten? Dan is het handig om je te richten op influencers met meer dan 10.000 volgers en je voortgang te meten met behulp van het aantal weergaven en klikken die je campagne genereert. Wil je meer verkopen realiseren? Dan kun je een omzetdoel stellen, elk van je influencers een unieke kortingscode geven en bijhouden hoeveel verkopen er via je campagne worden gedaan.
3. Stel een budget op.
Je hebt je onderzoek gedaan. Je weet welke doelen je hebt met je influencermarketing en je hebt bepaald hoe je die doelen gaat meten. Nu moeten we het over de cijfers hebben. Voordat je jouw marketingstrategie gaat implementeren, moet je een duidelijk idee hebben van je budget. Stel dus van tevoren vast hoeveel je kunt en wilt uitgeven voordat je contact legt met influencers of campagnes start. Weten hoeveel geld je hebt om uit te geven is heel belangrijk bij het beslissen hoeveel influencers je gaat benaderen en hoe je ze gaat compenseren.
Maak je geen zorgen als je maar een klein budget hebt. Zoals we al eerder zeiden, kan influencermarketing een zeer betaalbare strategie zijn. Lokale influencers zijn vaak tevreden met een paar gratis producten of een gratis service, vooral als ze net beginnen.
Tip van VistaPrint
Een andere manier om influencermarketing in te zetten met een klein budget is door samen te werken met andere kleine bedrijven. Laten we zeggen dat je je nieuwe sappententje promoot. Je kunt bijvoorbeeld contact zoeken met natuurvoedingswinkels en vragen om je te noemen op Instagram, waarna jij hetzelfde doet. Dit is een handige manier om bij elkaars publiek in de kijker te komen zonder geld uit te geven.

Hoe krijg je influencers voor een campagne?
Als je eenmaal weet wat je wilt met je influencermarketingstrategie en hebt onderzocht met welke influencers je wilt werken, is het tijd om contact te zoeken en lokale influencers te vragen om met je samen te werken.
Hier zijn een paar handige tips om in gedachten te houden als je influencers benadert (en hen wilt overhalen met je bedrijf samen te werken!).
- Laat ze zien dat je bekend bent met hun platform. Als het op influencermarketing aankomt, moet je de influencers met wie je contact opneemt, goed begrijpen. Dat betekent onder andere waar ze voor staan, over wat voor onderwerpen ze posten, waarom ze goed bij jouw merk passen en wie hun publiek is. En dat begrip moet ook overkomen als je contact met ze hebt. Maak jezelf bekend met hun platform voordat je influencers benadert. En wees specifiek over waarom je met hen wilt samenwerken, met specifieke voorbeelden uit hun posts.
- Benader ze op de juiste manier. Als je een lokale influencer met een kleinere achterban benadert, stuur dan een privébericht waarin je vraagt om samenwerking. Maar als de influencers op wie jij je richt een groter publiek hebben of een ‘professionele influencer’ zijn, staat er waarschijnlijk ergens in hun profiel informatie over hoe je contact kunt opnemen voor zakelijke samenwerking. Als dat zo is, volg dan altijd die aanwijzingen op.
- Deel je ideeën over hoe jullie kunnen samenwerken. Bij het benaderen van een influencer moet je duidelijke ideeën hebben over hoe jij de samenwerking voor je ziet. Wil je bijvoorbeeld dat de influencer jouw producten op een leuke manier weggeeft? Wil je dat ze een serie foto’s of video’s in jouw winkel maken? Kom goed voorbereid met verschillende ideeën.
- Maar wees ook bereid om naar hun ideeën te luisteren. Influencers kennen hun doelgroep beter dan jij… dus luister ook naar hun ideeën voor samenwerking. Jij denkt misschien dat een weggeefactie de beste keuze is, maar als ze weten dat die niet aanslaan bij hun publiek, hebben ze misschien een ander idee dat betere resultaten krijgt.
- Maak het makkelijk. Als een influencer akkoord gaat met samenwerking, moet je de ervaring zo makkelijk mogelijk voor ze maken. Antwoord snel, wees behulpzaam en geef ze alles wat ze nodig hebben om succes te behalen. Of dat nu een product, bedrijfsinformatie, tekstinput of een visueel element (zoals je logo of andere merkbeelden) is.
Tip van VistaPrint
Wil je het heel makkelijk maken voor je influencers? Geef ze sjablonen voor hun posts! Gebruik VistaCreate om socialmediasjablonen voor jouw merk te maken en deel die sjablonen vervolgens met je influencers.
Pas je influencermarketingstrategie waar nodig aan
Als je eenmaal met influencers samenwerkt en ze content aan het maken zijn, is het tijd om je strategie in actie te zien.
Houd de content en prestaties van elke influencer in de gaten en pas je strategie op basis daarvan aan. Als je bijvoorbeeld merkt dat het publiek van een bepaalde influencer niets met je content doet, dan kun je ervoor kiezen bij toekomstige campagnes niet meer met die influencer samen te werken. En als een andere voor veel betrokkenheid en actie zorgt, dan kun je in het vervolg meer besteden aan die samenwerking. Denk eraan om je successen bij te houden en waar nodig wijzigingen te maken om je strategie te optimaliseren.