Geschatte leestijd: 6 minuten
Inhoudsopgave
- ontworpen en gemaakt wordt. Dit soort content kan de connectie met je volgers verdiepen en meer betekenis geven. Uiteindelijk kan dat leiden tot meer betrokkenheid en meer verkoop.
Klaar om te beginnen? Hier volgen een aantal tips voor een effectieve marketingstrategie voor bedrijven op TikTok:
- Neem de tijd om het platform te verkennen.
- Zet je doelen op papier.
- Maak waardevolle, nuttige content.
- Ga mee met trends.
- Maak mensen enthousiast over je producten en diensten.
1. Neem de tijd om het platform te verkennen.

Misschien ben je geneigd om meteen aan de slag te gaan met marketing en advertenties op TikTok. Maar als je wilt dat je TikTok-strategie effectief is, moet je de tijd nemen om daadwerkelijk het platform te leren kennen. Daarmee krijg je een globaal inzicht in hoe TikTok werkt en wat voor soort content het goed doet op het platform. Dus maak een account aan en ga op verkenning!
Bekijk welke soorten video’s er op het platform te vinden zijn, wat voor video’s veel bekeken worden en welke categorieën logisch zouden zijn voor je bedrijf. Als je concurrenten hebt die het platform al gebruiken, kun je onderzoeken wat voor soort video’s zij plaatsen. Hoewel je hun ideeën niet wilt stelen, kan concurrentieonderzoek je wel nuttige inzichten opleveren in wat voor soort video’s jouw ideale klanten bekijken.
2. Zet je doelen op papier.
Je weet niet of je marketingstrategie op TikTok geslaagd is als je niet weet hoe succes eruit ziet voor jou. Neem daarom, voordat je je TikTok-strategie implementeert, de tijd om je doelen op papier te zetten en hoe je je voortgang meet.
Stel dat het je ultieme doel is om met TikTok meer nieuwe klanten aan te trekken voor je fysieke winkel. Hoeveel klanten wil je op het platform genereren voor je winkel? En hoe houd je bij of ze daadwerkelijk via TikTok zijn gegenereerd? Je zou een exclusieve kortingscode kunnen delen in een van je video’s en bijhouden hoeveel klanten die kortingscode gebruiken in de daarop volgende weken.
3. Maak waardevolle, nuttige content.
Als je video’s geen toegevoegde waarde hebben voor je klanten, zullen ze weinig resultaat opleveren voor je bedrijf. Daarom is het belangrijk om na te denken over het soort waarde dat je je publiek wilt bieden en daarna pas de video’s te maken die die waarde te leveren.
Krijg je bijvoorbeeld een hoop vragen van klanten over hoe ze een van je producten moeten gebruiken? Maak dan een korte instructievideo waarin je die vragen beantwoordt. Zijn klanten helemaal ondersteboven van een dessert op de menukaart van je restaurant? Maak een video waarin je stap voor stap uitlegt hoe het dessert gemaakt wordt, zodat ze er nog meer waardering voor krijgen.
Houd er rekening mee dat TikTok voornamelijk een entertainmentplatform is. Soms is de toegevoegde waarde die je klanten kunt bieden dus een paar minuten vermaak. Wees niet bang om video’s te delen die grappig, apart of op een andere manier vermakelijk zijn. Mensen laten lachen om je video kan precies zijn wat je nodig hebt om de aandacht van een potentiële klant te trekken.
Tip van VistaPrint
Is videocontent maken nieuw voor je? Begin met een TikTok-sjabloon op VistaCreate en voeg er je eigen persoonlijke of zakelijke details aan toe.
4. Ga mee met trends.

Trends kunnen makkelijk viraal gaan op TikTok, of dat nu een ‘TikTok challenge’ is of een trending deuntje. En als je TikTok gebruikt voor je bedrijf, kun je je zoekresultaten vergroten en je content bij nieuwe klanten terecht laten komen door je eigen draai te geven aan de nieuwste trend.
Als je brijvoorbeeld op TikTok zit om je lijn haarverzorgingsproducten te promoten, dan kan het een goed idee zijn om een video te maken over de Beautiful Hair Challenge, waarin mensen hun mooie lokken laten zien. Als je TikTok inzet om meer mensen aan de praat te krijgen over je sportschool, kun je een reeks video’s maken waarin je werknemers de beste danstrends van TikTok nadoen.
Als je videocontent maakt die te maken heeft met dingen die al trendy zijn op TikTok, kan je content makkelijker terechtkomen bij een breder publiek en een deel van dat publiek kan je gaan volgen en (hopelijk) klant worden. Als je laat zien dat je up-to-date bent en de laatste trends volgt, kan dat je ook een cool imago geven bij je volgers. Dat is nooit verkeerd!
Tip van VistaPrint
Als je trendvideo’s maakt op TikTok kunnen die bekeken worden door een heel nieuw publiek, dus zorg dat je merk zichtbaar is in je video’s. Merchandise met je merk erop dragen, zoals een T-shirt of pet, kan ervoor zorgen dat je logo goed te zien is in je video’s.
5. Maak mensen enthousiast over je producten en diensten.
Het maakt niet uit hoeveel mensen je video’s bekijken op TikTok. Als de video’s ze niet enthousiast maken over je bedrijf, zal je ondernemingsstrategie voor TikTok geen extra betrokkenheid, verkoop of winst opleveren.
Zorg er daarom voor dat als je video’s maakt, je er veel maakt waarin je je producten en/of diensten laat zien op een manier die veel enthousiasme opwekt bij je publiek.
Breng je bijvoorbeeld een nieuwe collectie badbommen uit? Maak een video waarin je het product laat zien, van uitpakken tot in het bad laten vallen tot bekijken hoe de bal bruist en een regenboom aan bellen veroorzaakt. Gebruik je TikTok om nieuwe klanten te vinden voor je adviesbureau? Maak een reeks video’s waarin je gratis advies en tips geeft over het runnen van een bedrijf.
Hoe leuker de video’s je producten of diensten laten overkomen, hoe groter de kans dat je publiek je bedrijf in de echte wereld zal gebruiken.