De beste lettertypen voor visitekaartjes

Geschatte leestijd: 4 minuten

Stel je voor: je opent een sjabloon voor een visitekaartje en typt de naam van je bedrijf. Het is zo klein dat het helemaal wegvalt tegen de witte achtergrond, dus je vergroot de letters. Nu verken je het menu met de verschillende lettertypen om te zien hoe het eruit ziet in een andere stijl. Voordat je het weet ben je door de eindeloze lijst met lettertypen aan het scrollen en wordt het steeds moeilijker om een keuze te maken.

Er zijn duizenden lettertypen om uit te kiezen, waardoor het een enorme uitdaging is om de typografische stijl te kiezen die jouw bedrijf vertegenwoordigt. De lettertypen die je voor je visitekaartje gebruikt, hebben twee belangrijke taken: ze moeten de aandacht trekken en ze moeten makkelijk leesbaar zijn.

We gaan hier dieper in op het belang van typografie in ontwerp, maar je leest ook welke lettertypen het meest geschikt zijn voor visitekaartjes. Lees verder om meer te weten te komen over de verschillende soorten lettertypen, hoe je verschillende stijlen combineert en welke grootte je het beste kunt gebruiken voor je visitekaartje.

TIP VAN VISTAPRINT

Een lettertype is een verzameling van hoofdletters, kleine letters, cijfers, accenten en symbolen die allemaal in dezelfde stijl ontworpen zijn.

DE 23 BESTE LETTERTYPEN VOOR VISITEKAARTJES

Adelle • Armitage • Athelas Rg • Bevan • Bookman JF • Baskerville • Bree • Cabernet • Didact Gothic • Eloquent JF • Fjalla One • Futura Book • Georgia • Goudy Old Style • Hellenic Wide • Mostra Nuova • Politica • Proxima Nova • Quicksand • Raleway • Refrigerator Deluxe • Roboto Slab • Satisfy

Soorten lettertypen: schreef of schreefloos

Wat is een schreefloos lettertype?

In typografie is een schreefloos lettertype een lettertype zonder dunne dwarsstreepjes (schreven) aan het uiteinde van de ‘pootjes’ van de letters. Schreefloze lettertypen hebben meestal ook minder variatie in lijndikte dan schreeflettertypen (dat komt later aan bod). Op geprinte producten werken schreefloze lettertypen het beste voor bedrijfsnamen en titels, omdat ze makkelijk leesbaar zijn in een oogopslag. Schreefloze lettertypen zijn vaak het beste moderne lettertype voor visitekaartjes, omdat ze een eenvoudige, minimalistische uitstraling hebben.

Ze worden ook vaak gebruikt voor tekst op een scherm. Op displays met een lage resolutie kunnen kleine details, zoals schreven, verdwijnen of juist te groot weergegeven worden. Dus houd schreefloze lettertypen in je achterhoofd bij het overeenstemmen van de online en offline presentatie van je merk.

TIP VAN VISTAPRINT

Mocht je het je afvragen, de internationale term voor schreefloos (sans-serif) komt van het Franse woord sans, wat zonder betekent, en het Nederlandse woord schreef, een oud woord voor streepje.

Wat is een schreeflettertype?

Schreeflettertypen vinden hun oorsprong in gegraveerde inscripties die te vinden zijn op historische gebouwen, bruggen en grafstenen. Deze historische associatie maakt schreeflettertypen ideaal als je je merk een traditionele of gevestigde uitstraling wilt geven.

Vanwege traditie en leesbaarheid, worden schreeflettertypen vaak gebruikt in lange geschreven teksten, boeken, kranten en tijdschriften. Volgens sommigen wordt de leesbaarheid en de leessnelheid van lange lappen tekst bevorderd door schreeflettertypen, omdat de streepjes de ogen helpen bij het volgen van de regel. Anderen geloven dat schreeflettertypen de leesbaarheid vergroten, omdat we eraan gewend zijn.

TIP VAN VISTAPRINT

Als je verhoogde glans wilt toevoegen aan een schreeflettertype op je visitekaartje, doe dat dan alleen op het grootste tekstveld, zoals de naam van je onderneming.

Wanneer gebruik je een schreeflettertype?

Schreeflettertypen stralen iets menselijks uit, bijvoorbeeld door vloeiende cursieve lijnen of kalligrafische stijlen met een handgeschreven uitstraling. Schreeflettertypen zijn heel geschikt voor uitnodigingen, wenskaarten, titels of eenmalige persoonlijke berichten. Klassieke, vloeiende penstreken hebben vaak een elegante uitstraling, terwijl de rondere lettertypen iets vrolijks uitstralen.

Een schreeflettertype kan handig zijn om de aandacht te trekken, maar zorg ervoor dat het bericht goed leesbaar blijft. Gebruik schreef niet voor lange lappen tekst, want in een kleine lettergrootte is het moeilijk te lezen. Als je hoe dan ook een schreeflettertype wilt gebruiken voor je visitekaartje, gebruik het dan voor secundaire tekst, zoals je slogan of motto.

Hoe combineer je lettertypen op je visitekaartje?

Als je je visitekaartje gaat ontwerpen, houd het dan bij twee lettertypen. Creëer een visuele hiërarchie en bepaal welke informatie het meest prominent moet zijn, waarschijnlijk je naam of de naam van je bedrijf. De rest van de informatie, zoals je contactgegevens en links naar sociale media, kunnen in een kleinere lettergrootte of ander lettertype worden weergegeven.

Hier volgen een aantal tips voor het gebruik van lettertypen op je visitekaartje:

  • Combineer een script- of schreeflettertype met een schreefloos lettertype.
  • Vermijd de combinatie van lettertypen die veel op elkaar lijken.
  • Gebruik verschillende opmaak (vet, cursief, normaal) van hetzelfde lettertype om contrast te creëren.
  • Gebruik niet meer dan drie lettergrootten op je visitekaartje. (Twee is ideaal!)
  • Zorg voor contrast tussen de tekst en de achtergrond van het ontwerp… alle tekst moet opvallen.

4 lettertypecombinaties ter inspiratie voor je volgende visitekaartje

Lettertypen voor visitekaartjes: Best practices

In typografie is de punt (pt) de standaard eenheid waarin de grootte van de letters in een ontwerp wordt uitgedrukt. Prominente tekstvelden op het visitekaartje, zoals je bedrijfs- of eigennaam, zouden 10 tot 16 pt groot moeten zijn, afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt.

De secundaire tekst (zoals je functie, e-mailadres, telefoonnummer of Instagram-link) moet goed zichtbaar en leesbaar zijn, maar duidelijk een kleinere lettergrootte hebben dan de primaire tekst. De minimale lettergrootte voor visitekaartjes die je op onze sjablonen zou moeten gebruiken, is 8 pt, maar het mag ook groter als je de ruimte hebt. Houd er rekening mee dat sommige lettertypen kleiner kunnen lijken dan andere, zelfs als ze dezelfde lettergrootte hebben.

TIP VAN VISTAPRINT

Wees voorzichtig met kleine lettergrootten voor script- en schreeflettertypen. Als je kleine tekst moet gebruiken, gebruik dan een schreefloos lettertype voor de beste leesbaarheid.