een ontwerp dat overal werkt

Geschatte leestijd: 3 minuten

Als het aankomt op de branding van je bedrijf, is consistent zijn heel belangrijk. Of je nu een nieuwe pagina toevoegt aan je website of postkaarten uitdeelt, je logo, kleuren en schrijfstijl moeten overeenkomen. Op die manier versterk je je merkidentiteit en werk je aan een herkenbare look. Klaar om een uitstraling voor je merk te maken die (bijna) overal werkt? Hier zijn een paar dingen om aan te denken bij het creëren, of updaten, van je branding.

Begin met een sterk logo

Een makkelijk te onthouden, herkenbaar logo is essentieel voor het opbouwen van een merk dat klanten bijblijft. Denk tijdens het ontwerpen van je logo aan alle verschillende elementen waar het op gebruikt zal worden en zorg dat het overal werkt. Hier gebruikt Tulp & Roos een vrij duidelijk logo dat er goed uitziet op al hun marketingmateriaal: eenvoudige, stijlvolle tekst (inclusief een beschrijving van het soort bedrijf) onder een geïllustreerd boeketmotief. Voor de lettertypen in het logo, Trajan Pro en Prosto, worden schreefloos en schreef gecombineerd voor een opvallende, subtiel contrasterende look die klassiek, elegant en een beetje speels aandoet. Het logo is in een contrasterend kader geplaatst om op te vallen op visitekaartjes en postkaarten, maar is kenmerkend genoeg om op zichzelf te staan als websiteheader of op een sticker.

Als je voor je bedrijf een nieuw logo nodig hebt of je huidige logo wilt opfrissen, kunnen de experts van 99designs by Vistaprint je helpen.

Kies een veelzijdig kleurenpalet.

In het kleurenpalet van Tulp & Roos worden romantische roze- en paarstinten gebruikt, maar ook strategisch geplaatst roomwit en zwart voor een opvallend contrast. Doordat ze vijf hoofdkleuren gebruiken, kunnen ze spelen met kleurcombinaties om hun branding verschillende looks te geven zonder af te wijken van de algemene uitstraling. Hier zie je hoe Tulp & Roos de kleuren van het logo kan aanpassen aan de achtergrondkleur: roomkleurig op een donkerpaarse achtergrond, donkerpaars op lichtpaars en vele andere combinaties

Tulp & Roos gebruikt foto’s van eigen producten (boeketten!) als achtergrondafbeeldingen op de websitepagina’s, visitekaartjes, postkaarten en flyers. Probeer dat ook eens voor jouw bedrijf, maar zorg dat de kleuren van de productfoto’s bij het kleurenpalet van je merk passen.

Laat je merkidentiteit zijn werk doen

Waar mensen ook in contact komen met je bedrijf, het moet herkenbaar zijn. Een consistente look kan klanten helpen de link te leggen tussen je online en offline identiteit. Offline materiaal als visitekaartjes, postkaarten en stickers helpen klanten (en in dit geval ontvangers van de boeketten!) je merk onthouden. Online kun je de kleuren van je merk versterken met stock-foto’s die je kunt kopen op websites met fotodeeldiensten, of met foto’s van je eigen producten. Hier gebruikt Tulp & Roos een foto die van dichtbij is genomen van een paars boeket als afbeelding voor de websiteheader. Verder naar beneden op de pagina worden producten getoond die bij de merkkleuren passen.

Pas het ontwerp van je website aan aan je logo: laat het de kleuren, lettertypen en ontwerpelementen van elke pagina op je website beïnvloeden.

De uiteindelijke look

Hier kijken we in detail naar alles wat Tulp & Roos gebruikt voor een consistente merkidentiteit (online en offline) om geloofwaardig over te komen in al hun marketingactiviteiten.

  1.  Visitekaartjes. Tulp & Roos gebruikt visitekaartjes met ronde hoeken om op te vallen met de vorm.
  2.  Flyers. Omdat hier meer ruimte is voor ontwerp- en tekstelementen, bevatten de flyers van Tulp & Roos extra geïllustreerde elementen die het bloemlogo benadrukken.
  3.  Postkaarten. Tulp & Roos gebruikt een levendige stock-foto voor het ontwerp van hun postkaart voor een ontwerp dat in het oog springt.
  4.  Stickers en etiketten. Tulp & Roos gebruikt een mix van rechthoekige en ronde stickers: de ronde worden gebruikt om de papieren wikkels om boeketten vast te plakken, terwijl de grotere gebruikt worden om hun merk op vazen voor klanten te zetten.
  5.  Website. Tulp & Roos verkoopt bloemstukken in alle kleuren van de regenboog, maar de boeketten die ze op hun homepage tonen (waar je als eerste terechtkomt op de website), versterken het kleurenpalet van het bedrijf, wat bijdraagt aan de geloofwaardigheid van hun merk.

Als je nog geen website hebt voor je bedrijf, kunnen we je helpen om online te gaan. Probeer onze websitebouwer of laat een deskundig ontwerper hem voor je bouwen.