Inhoudsopgave
Marketing is een van de belangrijkste elementen voor het succesvol starten van een nieuw bedrijf. En om je bedrijf effectief te promoten, heb je de juiste marketingtools nodig.
Een set goed ontworpen bedrukte marketingproducten kan je helpen de ideale klanten te krijgen, je producten en diensten bekend te maken, je geloofwaardigheid te vergroten en je bedrijf in de kijker te zetten.
Maar wat zijn nou eigenlijk de juiste tools voor je bedrijf? Laten we vijf belangrijke marketingmaterialen bekijken die elke ondernemer zou moeten hebben… vooral als je net begint.
1. Logo
Zie je logo als het gezicht van je bedrijf. Het komt te staan op alles wat met je bedrijf te maken heeft (je website, visitekaartjes en bedrijfskleding bijvoorbeeld), en is het eerste ontwerpelement dat klanten met je merk associëren. En als het gezicht van je bedrijf is het ook een van de krachtigste marketingtools die je ter beschikking hebt.
Maar niet alle logo’s zijn even goed; je kunt niet zomaar een afgezaagd, slordig of onprofessioneel logo maken en verwachten dat je er veel resultaat mee krijgt. Als je wilt dat je logo je bedrijf effectief promoot, naamsbekendheid genereert en je in contact brengt met klanten, heb je een logo nodig dat professioneel en goed ontworpen is en jou als merk nauwkeurig vertegenwoordigt.
Tenzij je zelf ontwerper bent, betekent dat waarschijnlijk dat je een logo op maat laat maken door een professioneel ontwerper.
Is het een investering om je logo professioneel te laten ontwerpen? Ja. Maar omdat je logo zo’n essentieel onderdeel is van je marketing en branding, is het een investering die de moeite waard is. Het juiste logo maakt je branding niet alleen krachtiger en je bedrijf memorabeler, maar is ook een zeer waardevol onderdeel van je marketingpakket dat jaren meegaat. Je logo is een onderdeel dat je op al je marketingmateriaal gebruikt… zorg dus dat het een positieve indruk van je bedrijf geeft.
Tip van Vistaprint
Als je een professioneel logo-ontwerp nodig hebt, kunnen de experts van 99designs van Vistaprint een unieke look maken voor jouw bedrijf.
2. Visitekaartjes
Als je logo is ontworpen, is het tijd om de rest van je marketingmateriaal te maken, te beginnen met je visitekaartjes. Visitekaartjes zijn een geweldig veelzijdige marketingtool. Je kunt ze op allerlei manieren gebruiken om je bedrijf in de markt te zetten.Voor je visitekaartje heb je alleen je logo, contactgegevens en de juiste afmetingen nodig. Vanaf daar kun je je visitekaartje ontwerpen en gebruiken om contacten te leggen en je bedrijf bekend te maken.
Je kunt je visitekaartje onder andere hiervoor gebruiken:
- Contact maken met klanten. De meest traditionele manier om visitekaartjes te gebruiken is ook een van de effectiefste. Geef potentiële klanten of partners die je ontmoet een visitekaartje om informatie over je bedrijf en je contactgegevens te delen.
- Zichtbaar worden in je community. Veel kleine bedrijven vertrouwen op marketing in hun lokale omgeving. Visitekaartjes kunnen daar heel goed bij helpen. Je kunt bijvoorbeeld je visitekaartje op mededelingenborden in lokale koffietentjes hangen of jezelf (en je bedrijf) voorstellen aan andere lokale ondernemers en vragen of je een stapel visitekaartjes mag achterlaten. Hoe meer visitekaartjes je uitdeelt in je omgeving, hoe zichtbaarder je bedrijf wordt… en hoe succesvoller je marketing zal zijn.
- Onderweg aan marketing doen. Kansen om je bedrijf te vermarkten kunnen voorkomen op onverwachte momenten. Als je visitekaartjes bij de hand hebt, ben je overal klaar voor. Je kunt bijvoorbeeld een geïnteresseerde investeerder tegenkomen in de rij in de supermarkt, of een potentiële klant tijdens je vakantie. Als je voorbereid bent met een visitekaartje, kun je profiteren van zulke toevallige ontmoetingen om je bedrijf onderweg te promoten en te laten groeien.
Tip van Vistaprint
Als je logo in kleur is, zorg dan dat je visitekaartje ook in kleur ontworpen en gedrukt is. Anders kan het verschil in kleurenpalet je contacten in verwarring brengen, wat je merkbekendheid vermindert.
3. Website
De meeste mensen kijken als eerste op internet als ze meer willen weten over een bedrijf. Daarom is een goed ontworpen website absoluut essentieel. Een website geeft je bedrijf niet alleen geloofwaardigheid, maar is ook een goede manier om informatie over je producten of diensten te delen, vertrouwen op te bouwen bij klanten en ze te laten zien waarom ze met jou in zee moeten gaan.
Hoewel een effectief website-ontwerp afhangt van je soort bedrijf, je klanten en wat je promoot, zijn er een aantal elementen die er altijd bij horen:
- Je branding. Om te zorgen dat je website een effectieve marketingtool wordt, moeten mensen kunnen zien dat het een website voor je bedrijf is. Zorg dat je het kleurenpalet van je merk gebruikt, met je logo op elke pagina.
- Contactgegevens. Net als op je visitekaartje moeten je contactgegevens (waaronder je e-mail, telefoonnummer en adres) op je website staan.
- ‘Over ons’-sectie. Je website biedt de beste kans om potentiële klanten te vertellen wie je bent. Een ‘Over ons’-sectie, die het verhaal van jouw bedrijf vertelt, is een mooie manier om dat te doen.
- Informatie over je producten en diensten. Naast je klanten vertellen wie je bent, moet je website ook vertellen wat je doet. Dat betekent dat je informatie geeft over de producten en/of diensten die je aanbiedt. (Afhankelijk van je businessmodel kan dat betekenen dat je die producten en diensten rechtstreeks op je website verkoopt.)
- Openingstijden. Als je een bedrijf met een fysieke locatie hebt, moeten je klanten weten wanneer je open bent. Zet je openingstijden op je website op een plek die makkelijk te vinden is.
- Social media-kanalen. Zet links naar je socials (Facebook, Instagram, LinkedIn of YouTube) op je website zodat klanten makkelijk met je in contact kunnen komen.
Net als je logo is je website een marketingmateriaal waar je veel aandacht mee krijgt, dus is het belangrijk om het ontwerp perfect te maken. Tenzij je zelf een achtergrond in webdesign hebt, is het verstandig om een professionele webdesignservice in de arm te nemen zodat je site de resultaten krijgt die je zoekt.
4. Postkaarten en flyers
Postkaarten en flyers zijn heel veelzijdige marketingmaterialen, vooral voor evenementen of lokale marketingacties. Ze zijn groter dan visitekaartjes, waardoor je meer informatie over je bedrijf erop kunt zetten, naast interessant beeldmateriaal of zelfs een reclame-aanbieding. Maar net als visitekaartjes zijn postkaarten en flyers heel makkelijk mee te nemen. Je kunt een stapel postkaarten bij andere lokale ondernemers achterlaten om nieuwe klanten te bereiken of flyers op lokale prikborden achterlaten om je merk zichtbaarder te maken.
Deze materialen werken ook heel goed voor mailingacties. Vanwege hun formaat en afwerken vallen ze op tussen andere soorten post, waardoor het makkelijker is om de aandacht van klanten te trekken en ze naar je bedrijf te leiden.
Postkaarten en flyers zijn verkrijgbaar in verschillende stijlen, afwerkingen en papiergewichten. Het aantal dat je moet bestellen, hangt af van wat je promoot (van postkaarten en flyers die meer algemeen zijn, kun je beter een grote hoeveelheid bestellen om altijd bij de hand te hebben, terwijl je voor tijdelijke promoties beter kleinere hoeveelheden kan bestellen).
5. Folders
Soms moet je veel marketinginformatie met je klanten delen op een compacte manier die makkelijk mee te nemen is. Dan komen folders goed van pas.
Folders kunnen je helpen je bedrijf op verschillende manieren in de markt te zetten. Je kunt bijvoorbeeld een folder gebruiken om het verhaal van je bedrijf te vertellen, vergelijkbaar met de ‘over ons’-sectie op je website. Je kunt een folder gebruiken om diepgaande informatie over bepaalde producten of diensten te delen, een komend evenement te promoten of te pitchen aan potentiële investeerders.
Omdat folders langer zijn en meer werk kosten dan bijvoorbeeld een visitekaartje, is er ook wat meer ontwerpfinesse nodig om het goed te krijgen. Dus hoewel je kunt proberen je eigen folder te ontwerpen, is een folderontwerp op maat meestal de investering waard. En het goede nieuws? Als je eenmaal een folder hebt laten ontwerpen, hoef je het ontwerpproces niet meer helemaal opnieuw te doorlopen (of voor een nieuw ontwerp te betalen) wanneer het tijd is om iets nieuws te promoten. In plaats daarvan kun je makkelijk foto’s en tekst wijzigen om een ander product in de schijnwerpers te zetten, de promocode bijwerken om een komende promotie aan te geven of de datums voor je volgende evenement wijzigen.