Zo heropen je veilig je sportschool, kapsalon of spa

Geschatte leestijd: 4 minuten

Nu COVID-gerelateerde beperkingen worden opgeheven, verandert de wereld van kleine ondernemers. Mensen voelen zich weer meer ontspannen en hebben veel zin om weer naar de spa, kapper, sportschool en andere vergelijkbare persoonlijke servicebedrijven te gaan.

Toen je voor het eerst weer de deuren opende, moest je strikte heropeningsrichtlijnen volgen voor sportscholen, spa’s en kappers. Maar ook nu alles veiliger en minder streng wordt, is het belangrijk om de nodige stappen te blijven zetten om je klanten te beschermen. En als je voor het eerst heropent sinds het begin van de pandemie, gebruik dan de juiste protocollen om je spa, kapsalon of sportschool tot een veilige omgeving voor je klanten te maken.

Dus hoe ziet die veiligheid er in de praktijk uit? Hier zijn een aantal maatregelen die je kunt nemen om veiligheid te garanderen nu we terugkeren naar normaal.

Werk veiligheidsprotocollen bij waar nodig.

Nu we naar een nieuwe fase van minder beperkingen gaan, zijn sommige coronaprotocollen die je op het hoogtepunt van de pandemie in gebruik had, waarschijnlijk niet meer zo relevant. Hoewel de veiligheid van je klanten en werknemers nog steeds prioriteit heeft, is het een goed moment om protocollen te herzien en bij te werken.

Onder de oorspronkelijke heropeningsrichtlijnen voor kapsalons moest je waarschijnlijk een beperkt aantal afspraken per dag inplannen vanwege beperkingen voor het aantal klanten dat in het pand aanwezig mocht zijn. Maar nu die beperkingen worden opgeheven, kun je je veiligheidsprotocollen herzien. Misschien ga je terug naar volledige capaciteit, maar implementeer je andere veiligheidsmaatregelen (zoals kunststof deelschermen tussen de werkplekken).

Of misschien ben je met de fitnesslessen in je sportschool gestopt om minder mensen binnen te hebben, zodat er afstand gehouden kan worden. Nu de beperkingen worden opgeheven, kun je misschien wel weer elke dag lessen geven. Maar dan is het wel een goed idee om extra maatregelen te nemen (zoals je ventilatiesysteem verbeteren, genoeg tijd tussen lessen inplannen zodat alles goed schoon kan worden gemaakt voordat de volgende deelnemers binnenkomen, of workouts buiten houden) zodat de lessen echt veilig zijn.

Communiceer de veiligheidsprotocollen duidelijk aan je klanten.

Omdat alles nu verandert, kan het zijn dat je klanten niet helemaal zeker meer weten welke veiligheidsprotocollen er nu gelden in je spa, kapsalon of sportschool. Ze vragen zich misschien ook af welke maatregelen je momenteel neemt voor hun veiligheid.

Dus of je nu de oorspronkelijke regels voor het heropenen van sportscholen wat laat vieren, de protocollen in je kapsalon gelijk houdt of een gemengde aanpak gebruikt, laat je klanten altijd weten hoe het zit.

Als je een sportschool hebt, is het niet genoeg om je veiligheidsprotocollen alleen op je bedrijfswebsite te zetten. Als klanten niet regelmatig op je website kijken, kunnen ze verrast worden als je bijvoorbeeld nog een beperkt aantal klanten tegelijk toegang geeft. Of ze kunnen zich juist ongemakkelijk voelen omdat je die veiligheidsprotocollen niet meer aanhoudt. Dit kan het vertrouwen in je bedrijf schaden. Zorg in plaats daarvan dat al je klanten duidelijk weten welke veiligheidsprotocollen er gelden door deze informatie via digitale en echte kanalen te verspreiden. Verstuur een postkaart of zet een bericht op social media om je klanten van te voren te waarschuwen en hang posters op de ramen en in de kleedkamers als herinnering.

Als je de veiligheidsprotocollen nu duidelijk aan je klanten communiceert, voorkom je later misverstanden en verwarring.

Moedig aan om afstand te houden.

Afstand houden is een van de effectiefste manieren om een veilige omgeving te maken van je sportschool, kapsalon of spa, dus blijf je gasten aanmoedigen om minstens anderhalve meter afstand te houden. Zorg natuurlijk ook dat je bedrijf zo is ingericht dat het ook mogelijk is om afstand te houden.

Als je bijvoorbeeld een sportschool runt, overweeg dan bijvoorbeeld om de trainingstoestellen minstens anderhalve meter uit elkaar te zetten (en meer voor loopbanden en andere toestellen die meer inspanning vergen). Als je fitnesslessen geeft, gebruik dan (vloer)stickers om aan te geven op welke afstand deelnemers hun spullen kunnen neerleggen. Ben je eigenaar van een kapsalon, plaats dan de stoelen en werkplekken op anderhalve meter afstand of sla er steeds een over. Als je een spa hebt, moedig je gasten dan aan om precies op tijd te komen voor hun afspraak zodat er niet te veel mensen in de wachtkamer zijn.

Hoe meer afstand je tussen klanten kan creëren, hoe veiliger het is.

Bescherm je personeel.

Als eigenaar van een sportschool, spa of kapsalon, zijn je werknemers de ruggengraat van je bedrijf. Ze hebben (vaak heel persoonlijk) contact met je klanten, dus is het voor ieders welzijn belangrijk om duidelijke veiligheidsmaatregelen te nemen.

Een aantal maatregelen die je kunt nemen om je personeel te beschermen, zijn:

  • Een aantal maatregelen die je kunt nemen om je personeel te beschermen, zijn:
  • Moedig je werknemers aan om thuis te blijven als ze zich niet lekker voelen.
  • Geef ze persoonlijke beschermingsmiddelen en moedig ze aan om die te dragen als ze dicht bij klanten komen (bijvoorbeeld een mondkapje of handschoenen dragen als ze een klant masseren).

Je werknemers zijn de drijvende kracht achter je bedrijf, dus zorg dat je de nodige voorzorgsmaatregelen neemt om ze te beschermen. Dan bescherm je je klanten tegelijkertijd ook.

Blijf op de hoogte van aanbevolen veiligheidsprotocollen.

De situatie rond COVID-19 verandert voortdurend. Als gevolg daarvan moeten de stappen die je zet om je bedrijf, werknemers en klanten te beschermen, ook mee veranderen.

Zorg dat je op de hoogte blijft van alle aanbevolen veiligheidsprotocollen, waaronder RIVM-richtlijnen voor spa’s, kapsalons en sportscholen. Als de aanbevelingen in de toekomst veranderen, gebruik dat dan als kans om je veiligheidsprotocollen te herzien en eventueel extra maatregelen te nemen om je spa, kapsalon of sportschool tot een veilige omgeving te maken.

Belangrijke veiligheidstips

  1. Werk je veiligheidsprotocollen bij…
  2. …en communiceer ze naar je klanten.
  3. Moedig aan om afstand te houden.
  4. Bescherm je personeel.
  5. Blijf op de hoogte van veiligheidsrichtlijnen.