Inhoudsopgave
Pitchen is een belangrijke manier om nieuwe klanten aan te trekken en je bedrijf te laten groeien. Maar zou je, als het echt moet, in een enkele, gemakkelijk over te brengen boodschap kunnen uitleggen wat je bedrijf doet en waarom het uniek is?
Als je dat nog nooit gedaan hebt, kan dat best moeilijk zijn. Als ze voor het blok gezet worden, kost het veel ondernemers moeite om zichzelf en hun bedrijf op een aantrekkelijk manier te pitchen.
Maar we hebben goed nieuws voor je. Door deze praktische stappen te volgen op de vijf gebieden die hieronder zijn uitgelicht, krijg je het vertrouwen en de kennis om gemakkelijk je pitch te bepalen en over te brengen.
1. Laat je sterke kanten zien
Als je bedrijf de beste producten of klantenservice levert, of medewerkers heeft die behulpzaam en deskundig zijn, dan moet je dat communiceren.
Maak van tevoren een lijst van je sterke kanten en de punten waarop je beter bent dan de concurrentie. Blijf door deze lijst heen lopen totdat je gemakkelijk kunt uitleggen waarom jouw bedrijf je klanten de beste deal te bieden heeft.
2. Scherp je boodschap aan
Een fout die mensen nogal eens maken, is dat ze proberen hun hele organisatie te beschrijven. Je moet je concentreren op je eerder bepaalde sterke punten en gebieden waarop je een concurrentievoordeel hebt. Probeer je belangrijkste punten te verwerken in een enkele boodschap die je in een paar seconden kunt uitleggen als opening van je pitch.
3. Denk aan je publiek
Pitchen zonder te weten tegen wie je praat, kan tegen je werken. Doe dus je huiswerk. Zorg dat je namen en functietitels kent, probeer het bedrijf waar je pitcht te begrijpen en, heel belangrijk, richt je inspanning op wat het voordeel zou zijn voor hun bedrijf, niet op hoe geweldig het voor jou zou zijn.
Maak voordat je ook maar iemand ontmoet een lijstje van de belangrijkste voordelen van het werken met jouw organisatie. Dat is waar je je na de opening van je pitch op concentreert.
Het is belangrijk dat je alles kort houdt. Serieus. Je wilt niet te veel praten en je wilt al helemaal niemand vervelen. Geef de belangrijkste punten van je bedrijf en de voordelen, en wacht dan op vragen.
4. Denk aan je lichaamstaal
Om anderen in je bedrijf te laten geloven, moet je uitstralen dat je in jezelf gelooft. Een beetje passie tonen is veel effectiever dan onverstoorbaar een droge lijst feiten, sterke punten en voordelen opsommen.
Laat je enthousiasme zien, maar overdrijf het niet. Dat kan net zo’n domper zijn als iemand met weinig energie. Je kunt het beste een zelfverzekerde, open uitstraling hebben en veel handen schudden terwijl je glimlacht en oogcontact maakt, maar zonder te knijpen. Een stevige, vriendelijke handdruk is voldoende.
5. Bereid je voor op onderhandelingen
Als je pitch overgaat in onderhandelingen, dan gaat het goed. Een potentiële verkoop of nieuwe klant behoort zeker tot de mogelijkheden. Maar hoe pak je dat aan?
Het laatste wat je wilt is dat je geslaagde pitch vastloopt op vragen over een potentiële deal. Bedenk van tevoren wat jij wilt dat er idealiter gebeurt. Weet welke deal je hoopt te bereiken en welke je bereid bent te accepteren.
Houd er rekening mee dat de andere partij een tegenbod doet op wat jij voorstelt. Wat zeg je daarop om ervoor te zorgen dat de voorwaarden voor beide partijen ‘winst’ opleveren? Hoe benadruk je de voordelen van het werken met jou in plaats van met een rivaal?
Als je eenmaal de tijd hebt gehad om deze vijf eenvoudige stappen te laten bezinken, dan ben je aardig op weg om de perfecte pitch te leveren.