Inhoudsopgave
Voor elke ondernemer is het soms een uitdaging om nieuwe, inventieve manieren te bedenken om reclame te maken voor je bedrijf. Een beproefde methode om bewustzijn te creëren, de verkoop te stimuleren of meer mensen aan te trekken voor je winkel is marketing met postkaarten.
Postkaarten zijn een geweldig middel om informatie over je bedrijf te verstrekken, zoals je logo, openingstijden en contactgegevens. Maar ze zijn ook een goede marketingtool en als je creatief durft te zijn, kan het echt verschil maken hoe je postkaarten met je merk erop gebruikt. Ontdek hier 9 manieren om postkaarten te gebruiken voor meer klandizie en bewustzijn.
9 marketingideeën voor postkaarten:
- Zet er een waardebon of promotie op.
- Voeg een herinnering toe.
- Deel nieuws.
- Promoot een product.
- Zeg bedankt.
- Maak er een aandenken van.
- Vertel je verhaal.
- Creëer een loyaliteitsprogramma.
1. Zet er een waardebon of promotie op.
Als je een promotie op je postkaart zet, moedig je mensen aan om terug te komen, of het nu een korting op hun volgende aankoop is, een waardebon of een cadeautje. En naast standaard kortingen, kun je ook creatief te werk gaan met promotionele postkaarten die je op tijd voor de feestdagen of de verjaardag van een klant verstuurt. Een persoonlijke kaart is een goede manier om de loyaliteit van klanten te wekken.
Tip van VistaPrint
Stuur een promotionele ansichtkaart naar nieuwe klanten om ze welkom te heten bij je bedrijf. Zet er een handgeschreven berichtje op voor een extra persoonlijk gevoel.
2. Voeg een herinnering toe.
Laat wat ruimte vrij aan een kant van je bedrukte postkaarten, zodat je klanten kunt herinneren aan hun volgende afspraak of een aanbevolen datum om weer langs te komen. Een herinneringspostkaart is een goede manier om in gedachten te blijven van klanten en om er in stijl voor te zorgen dat ze hun aankomende afspraak niet vergeten, of je nu kapper, dierenverzorger of hovenier bent.
3. Deel nieuws.
Ga je een nieuwe vestiging openen? Is er iets veranderd aan de openingstijden? Introduceer je een nieuw product of nieuwe dienst? Als je iets nieuws wilt delen, doe dat dan met een postkaart. Ga voor opvallende illustraties en tekst om zoveel mogelijk aandacht te trekken.

4. Promoot een product.
Creëer een persoonlijke connectie met de items die je wilt verkopen, door ze te promoten met een informatieve postkaart. Gebruik een kant van de postkaart om klanten te vertellen wat een bepaald product of bepaalde collectie interessant of speciaal maakt. Moedig iedereen aan om een postkaart mee te nemen op weg naar buiten, zelfs als ze niets gekocht hebben. Een online bestelling aan het inpakken? Stop er een van de postkaarten bij. Klanten vinden het leuk om iets extra’s bij hun bestelling te ontvangen.
5. Stel je personeel voor.
Als je een bedrijf hebt met meerdere werknemers, dan zijn postkaarten ideaal om ze voor te stellen aan je klanten. Zet op de ene kant hun foto en op de andere kant een leuk persoonlijk weetje. Klanten vinden het heerlijk om een bekend gezicht te zien en om de werknemers die hen regelmatig helpen beter te leren kennen, of je nu een winkel, restaurant of een ander dienstverlenend bedrijf hebt.
6. Zeg bedankt.
Veel persoonlijker dan een handgeschreven berichtje kan bijna niet. Dus waarom zou je niet een kant van je briefkaarten met je merk erop gebruiken om klanten te bedanken voor hun klandizie? Stuur er een per post, nadat ze een aankoop hebben gedaan of een dienst bij je hebben afgenomen. Of stop er een in hun bezorging voor een persoonlijke noot die klanten zeker waarderen.

Tip van VistaPrint
Een handgeschreven notitie kan ook een groot verschil maken als je contact opneemt met klanten die al een tijdje niet meer langs zijn geweest. Als iemand al een tijd niks van zich heeft laten horen, kun je een postkaart sturen om diegene te laten weten dat je dat jammer vindt … en diegene met een speciale aanbieding stimuleren om terug te komen.
7. Maak er een aandenken van.
Laat je creativiteit de vrije loop en geef klanten een reden om je postkaart te bewaren. Als eigenaar van een restaurant kun je bijvoorbeeld het recept van een cocktail op de achterkant van de kaart afdrukken, als kledingmerk kun je stylingtips delen en je kunt deze postkaart vol informatie ook als een oversized hang tag gebruiken. Je postkaart wordt in het zicht gehangen als het naast marketingmateriaal ook bruikbaar is. Is er praktische informatie die je over het product kunt vertellen? Zet gebruiks- of onderhoudsinstructies voor het product op een postkaart. Klanten zullen hem dan bewaren om het terug te lezen wanneer dat nodig is.

8. Vertel je verhaal.
Postkaarten hebben het perfecte formaat om belangrijke informatie over je bedrijf te delen, zoals het verhaal achter jouw bedrijf. Deel de waarden van je merk, hoe het allemaal begon of wat je missie is, om een persoonlijke band te creëren met klanten en ze eraan te herinneren dat er een persoon achter je merk staat.
Tip van VistaPrint
Niet genoeg ruimte op de postkaart om je hele verhaal te vertellen? Zet er een QR-code op naar je website, zodat klanten meer kunnen lezen als ze dat willen.
9. Creëer een loyaliteitsprogramma.
Verwijzingsprogramma’s zijn een goede manier om mond-tot-mondreclame voor je bedrijf te genereren. En een van de manieren om klanten aan de praat te krijgen over je bedrijf is met een postkaart met een verwijzingsprogramma. Wat je zou kunnen doen: geef klanten die iets bij je kopen een promotionele postkaart om aan een kennis te geven. Als die kennis vervolgens iets bij je koopt, beloon je de eerste klant met een speciale korting of ander cadeau.