Geschatte leestijd: 3 minuten
Je visitekaartje bevat veel essentiële informatie over je bedrijf. Je logo moet in de schijnwerpers staan op de voorkant van je visitekaartje, net als de naam van je bedrijf. Op de achterkant heb je wat meer ruimte voor creativiteit, bijvoorbeeld met een QR-code of afspraakherinnering. Ontdek hier 11 creatieve manieren om de achterkant van visitekaartjes te gebruiken en kijk hoe andere ondernemers deze lege ruimte optimaal gebruiken.
- Voeg een QR-code toe.
- Geef wat praktische info.
- Bied een beloning aan.
- Wees sociaal.
- Zet een testimonial van een klant in de schijnwerpers.
- Voeg iets bijzonders toe.
- Zet je slogan erop.
- Herinner klanten aan hun volgende afspraak.
- Bedank je klanten.
- Zet er een kaartje met je locatie op.
- Vertel klanten jouw verhaal.
1. Voeg een QR-code toe.
Bij visitekaartjes heb je maar een beperkte hoeveelheid ruimte. Dus als je iets wilt delen wat meer ruimte inneemt dan 9 x 5 cm, verwijs klanten dan naar je website, zoals Kristi Frank, eigenaar van Clutch Creations, op haar visitekaartje doet. Of je nu linkt naar je menukaart, je speciale services of je online shop, een QR-code maakt het voor klanten makkelijk om met één scan meer te weten te komen over je bedrijf, een online bestelling te plaatsen of een afspraak te maken.

2. Geef wat praktische info.
Verkoop je een product of dienst waar opvolginformatie voor nodig is? Voeg die toe aan de achterkant van je visitekaartje. Denk daarbij aan een lijst met aanbevolen haarverzorgingstips of instructies voor het opwarmen van afgehaalde gerechten. Of misschien heeft je restaurant een drukke evenementenkalender. Zet dan een lijst met komende evenementen achterop je kaartje.
3. Bied een beloning aan.
De achterkant van een visitekaartje is perfect voor het belonen van klanten voor hun loyaliteit of hen te verrassen met een speciale aanbieding. Of je nu een stempelbaar klantkaartjesontwerp gebruikt of een welkomstaanbieding met een cadeautje, een beloning toevoegen aan je visitekaartje is een goede manier om klanten te stimuleren je kaartje te bewaren.
4. Wees sociaal.
Vertel klanten waar ze jou kunnen vinden op sociale media. Op de achterkant van je visitekaartje kun je icoontjes van je gebruikte platforms en gebruikersnamen zetten. Kijk hoe de winkel van CXDSN het doet en voeg een tekstje toe die klanten aanmoedigt je te volgen en te taggen in hun posts. Je kunt ook een QR-code erop zetten die naar je gewenste sociale profiel linkt!

5. Zet een testimonial van een klant in de schijnwerpers.
Positieve klantbeoordelingen zijn fantastische aanvullingen op je marketingtools, zelfs voor je visitekaartje. Gebruik deze lege ruimte om de positieve woorden van een klant te laten zien en wees niet bang om de testimonial bij te werken als je een nieuwe partij visitekaartjes bestelt.
6. Voeg iets bijzonders toe.
Verras en verblijd je klanten met iets bijzonders op de achterkant van je visitekaartje. Heb je een restaurant of bar? Voeg een recept toe voor een speciaal dessert of een zelf bedachte cocktail zodat klanten die thuis zelf kunnen maken. Ben je een tarotkaartenlezer of astroloog? Zet maandhoroscopen op de achterkant van je visitekaartjes. Weet je een leuke mop die te maken heeft met jouw branche? Laat je klanten lachen door de mop op de achterkant van je visitekaartje te zetten.
7. Zet je slogan erop.
Heb je een tagline of slogan voor je bedrijf? Geef ‘m een plek om op te vallen op de achterkant van je visitekaartje, zoals Clutch Creations dat doet. Eigenaar Kristi Frank gebruikt deze regel tekst om een patroonachtig effect te creëren dat echt in het oog springt.

8. Herinner klanten aan hun volgende afspraak.
Wil je klanten herinneren aan hun volgende kappersafspraak of hun volgende afspraak om de olie te verversen? Zet een plek op de achterkant van je visitekaartje om de datum en tijd van de afspraak te noteren.
9. Bedank je klanten.
Een dankbericht op de achterkant van je visitekaartje is een eenvoudige manier om je klanten waardering te geven. Je kunt er een bij de verzonden bestelling doen, zoals By Holly, of aan hun bonnetje nieten. Het is een eenvoudig gebaar dat veel doet en hun unboxing-ervaring net wat specialer maakt.

10. Zet er een kaartje met je locatie op.
Plaats meer dan alleen je adres op je visitekaartje: zet er ook een kaartje bij met de locatie van je fysieke bedrijf. Dat kan vooral een goed idee zijn als de locatie lastig te vinden is (bijvoorbeeld in een gedeelde studio met andere creatieve ondernemers) of als je klanten wilt laten zien waar ze kunnen parkeren.
11. Vertel klanten jouw verhaal.
Wil je klanten wat achtergrondinformatie geven over het verhaal van jouw onderneming zonder veel ruimte in te nemen? Zet er een mooie anekdote op of de missie van je bedrijf, zoals Yukon Soap Company doet op hun vierkante visitekaartjes. Dit geeft klanten een beter idee van wie je bent, vooral als ze nieuw zijn bij je bedrijf.

We bedanken deze ondernemers voor het delen van foto’s van hoe zij de achterkant van hun visitekaartjes gebruiken! Bezoek ze op Instagram:
@_cxdsn
@yukonsoapscompany
@hollyfrocks
@thats.clutch
@theklayshop
@crownandglorytattoo