Zo maak je kerstverpakkingen waar je klanten dol op zijn

Geschatte leestijd: 7 minuten

De feestdagen behoren tot de drukste periodes voor veel zelfstandige ondernemers. En al verloopt deze tijd van het jaar niet altijd even gemakkelijk, het is wel een unieke gelegenheid om klantenrelaties op te bouwen die nog zullen bestaan als de kerstversieringen bij iedereen al lang weer op zolder liggen.

Maar hoe verblijd je je klanten met deze feestdagen en zorg je dat ze trouwe volgers worden? Met verpakkingen die zo mooi zijn dat ze daar net zo van genieten als van hun aankopen zelf.

Er zijn gelukkig veel manieren om te triomferen tijdens het uitpakken zonder veel geld uit te geven of te investeren in nieuwe kerstverpakkingen met je merk erop. Van feestelijke botanie tot creatieve kleuren: er zijn eindeloos veel mogelijkheden om net een beetje meer vrolijkheid te bezorgen.

Het belangrijkste eerst: kies een algemene look voor je kerstverpakkingen.

Voordat we ideeën voor verpakkingen voor je kerstaankopen bespreken, hebben we nog een praktische tip waarmee je geld bespaart en een professionele maar toch feestelijke look krijgt: kies de grote lijnen en houd je daar aan. Met al die zijden linten en dat glinsterende kerstpapier kom je al snel in de verleiding om er helemaal voor te gaan en alles te willen. Maar als je een look kiest die bij je persoonlijkheid of je bedrijf past, of dat nu rustiek of glamoureus is, kun je veel gemakkelijker prachtige, creatieve verpakkingen maken.

Dus laten we eens wat ideeën voor simpele, betaalbare verpakkingen bespreken die je trouwe klanten (en die felbegeerde berichten op Instagram) opleveren.

  1. Wissel van inpakpapier.
  2. Doe er touw of lint omheen.
  3. Verfraai het met handgetekende droedels.
  4. Maak het af met takjes, bloemen en kruiden.
  5. In geval van twijfel: gebruik stickers!
  6. Artikelen met kerstetiketten en hang tags.
  7. Vrolijk je pakjes op met bedrukte tape en adresstickers.
  8. Haal alles uit de kast met dozen en verzendzakken met je merk.
  9. Houd het simpel en praktisch met bedrukte papieren tassen.
  10. Doe er een postkaart bij als teken van waardering.

1. Wissel van inpakpapier.

De makkelijkste en voordeligste manier om je verpakkingen te laten opvallen, is met inpakpapier. Als je een patroon of kleur kiest die je normaal niet gebruikt, worden je pakketjes direct heel speciaal.  En als de traditionele kerstkleuren rood en groen niet bij je huisstijl passen, dan kies gewoon iets anders. Er zijn andere mogelijkheden die net zo feestelijk staan, zoals stijlvol egaal wit of metallic, speelse stippen of elegant kraftpapier. Als je een wat neutraler patroon of kleur kiest, kun je eventueel overgebleven papier later ook altijd nog gebruiken. 

2. Doe er touw of lint omheen.

Als je inpakvaardigheden niet echt heel Pinterest-waardig zijn, doe je er goed aan je pakjes helemaal af te maken met een paar decoratieve details. Zoals linten en touw. Betaalbaar, klassiek, mooi *en* veelzijdig. 

Deze kleurencombinaties hebben iets heel feestelijks:

  • Een groot, felgekleurd, satijnen lint op gewoon kraftpapier. Elke kleur past goed bij kraftpapier. Dieprood staat heel feestelijk en elegant zwart geeft je pakje een extra luxueuze uitstraling.
  • Rood-wit touw op kraftpapier of gewoon wit papier. Dat creëert een geruststellend minimalistische en toch klassieke, samenhangende look.
  • Zwart of zilverkleurig lint op gewoon wit papier. Met deze tijdloze kleurencombinatie zit je altijd goed.

3. Verfraai je verpakkingen met handgetekende droedels.

Ja, ja, we horen je wel: alsof je daar tijd voor hebt! Maar laat ons even uitpraten. Als je een klein budget hebt en bereid bent om creatief aan de slag te gaan, zet dan een unieke droedel op elk pakje dat je inpakt. Meer dan kraftpapier en een markeerstift heb je er niet voor nodig. Bovendien hoeven het helemaal geen tijdrovende meesterwerkjes te worden. Klanten die graag bij kleine zelfstandigen hun inkopen doen, zullen dit DHZ-element op waarde kunnen schatten.

Met deze simpele ideeën maak je gemakkelijk indruk:

  • Sneeuwvlokken. Je kunt ze net zo gedetailleerd maken als je wilt, maar zelfs met simpele, onregelmatige cirkels van verschillende grootte kom je al een heel eind. Teken ze op zwart kraftpapier voor extra contrast en een gegarandeerde wowfactor.
  • Strikken, slingers of ornamenten. Teken ze zo dat het lijkt alsof ze vanaf de bovenkant van het pakje naar beneden ‘hangen’.
  • Winterse bomen. Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Als je rechte lijnen kunt tekenen, dan kun je deze scène tot leven wekken.
  • Een simpele sneeuwman. Wortelneus optioneel, maar sterk aanbevolen.
  • Een korte, handgeschreven boodschap. Leef je uit met een grap of een kerstraadsel.
  • Zuurstokken. Pak je rode markeerstift erbij voor een extra kerstig kleurenpalet.

4. Maak het af met takjes, bloemen en kruiden.

Dit is ook een goedkope manier om prachtige kerstverpakkingen te maken met een feestelijk tintje. Loop je tuin of het dichtstbijzijnde park of bos in en verzamel een paar winterse takjes: jeneverbes, cipres, spar, buxus, hulst… wat je maar kunt vinden. Zelfs een takje rozemarijn is een goede optie: dat ruikt lekker en blijft langer goed dan de meeste andere planten.

Je kunt het simpel houden en een takje onder een lint of touw steken of het groen combineren met andere decoratieve elementen, zoals kleine kerstballen, belletjes of dennenappeltjes. Of als je echt in een creatieve bui bent, kun je een kerstboom maken van afgeknipte takjes (cipres en jeneverbes zijn daar ideaal voor) en daar als piek een ster bovenop tekenen.

5. In geval van twijfel: gebruik stickers!

Stickers behoren tot de veelzijdigste marketingtools, want je kunt ze bijna overal opplakken om direct de visuele uitstraling te upgraden. Dat zelfde geldt voor kerststickers. Gebruik ze om kleine papieren tassen, inpakpapier of enveloppen dicht te plakken, om takjes hulst op je pakjes aan te brengen of als verrassingselement aan de binnenkant van je verpakkingen te bevestigen. (Zei iemand daar losse stickers?)

Kerst- en nieuwjaarsstickers zijn ideaal doordat je daarmee op een voordelige manier je producten een feestelijk tintje geeft en tegelijkertijd toch je merk promoot.  En als je iets zoekt wat je ook na de feestdagen nog kunt gebruiken, maak je standaard stickerontwerp dan nog iets specialer met een afwerking, zoals goud- of zilverkleurige foliedruk. Dat geeft je pakjes een feestelijke uitstraling en misstaat ook niet bij andere bijzondere gelegenheden. 

6. Artikelen met kerstetiketten en hang tags.

Als je ideeën zoekt voor etiketten, dan zit je met stickers altijd goed. Maar als je net een stapje verder wilt gaat, kies dan voor hang tags met een kerstthema. Als je een fysieke winkel hebt, dan hebben ze een dubbele functie: je kunt ze gebruiken als etiketten op producten in de winkel en als branding op je verpakkingen. Je kunt ze zelfs ontwerpen als etiketten voor kerstcadeaus met ruimte waar klanten de namen van de gever en de ontvanger kunnen schrijven.

7. Vrolijk je pakjes op met bedrukte tape en adresstickers.

Als je bestellingen verzendt, kun je niet zonder verzendmaterialen. De buitenkant van het pakket is het eerste wat klanten zien, dus benut die kans om direct vanaf het eerste moment indruk op hen te maken. Je hoeft echt niet groots uit te pakken en een stapel speciale kerstdozen aan te schaffen als je daar het budget niet voor hebt. Zorgvuldig ontworpen kerstadresstickers en verpakkingstape met je logo geven alledaagse verpakkingen direct een feestelijk tintje. Het zit ‘m tenslotte vaak in de details.

Tip van VistaPrint

Als je een milieuvriendelijkere optie zoekt, probeer dan water-geactiveerde verpakkingstape. Die wordt gedrukt op recyclebaar en versterkt kraftpapier om je pakketje te beschermen tegen sabotage en diefstal.

8. Haal alles uit de kast met dozen en verzendzakken met je merk.

Als je echt alles uit de kast wilt halen en een unieke uitpakervaring wilt creëren, dan heb je dozen met klapdeksel nodig. Laat je creativiteit de vrije loop en let op elk detail om je klanten op hun uitpakreis te begeleiden met strategisch geplaatste tekst en andere ontwerpelementen. Houd het bijvoorbeeld simpel en toch aantrekkelijk aan de buitenkant en verras hen vervolgens aan de binnenkant met een kerstpatroon op het moment dat ze de doos openmaken. Bonuspunten als je het af maakt met zijdepapier, houtwol, een paar leuke stickers of een persoonlijk bedankbriefje.

Als je kleinere artikelen verstuurt, is een bedrukte verzendzak een voordelig alternatief dat er toch elegant en feestelijk uit kan zien. Gebruik een opvallend ontwerp aan de buitenkant en stop er als verrassing een waardebon of leuk aardigheidje bij.

9. Houd het simpel en praktisch met bedrukte papieren tassen.

Niet alle kerstverpakkingen hoeven groots en meeslepend te zijn (en tekenvaardigheden te vereisen). Je kunt het ook simpel houden en toch indruk maken. Bijvoorbeeld door een feestelijk ontwerp te maken voor je standaard papieren tassen. Effen wit of bruin kraftpapier gaat goed samen met elk kleurenschema. En je kunt het af maken met een sticker, een lint of touw, hang tags of zelfs een kleine kerstversiering.

Tip van VistaPrint

Een milieuvriendelijker alternatief zijn herbruikbare draagtassen. Gebruik ze als speciale verrassing voor je trouwste klanten of voor bijzonder grote aankopen. Maak er een mooi ontwerp voor zodat je klanten ze graag overal mee naartoe nemen en tegelijkertijd je logo onder de aandacht brengen.

10. Doe er een postkaart bij als teken van waardering.

Attente bedankkaarten zijn onmisbaar geworden voor zelfstandige winkeliers en niet alleen voor de feestdagen. Zelfstandige ondernemers waarderen elke aankoop en klanten willen graag bevestigd zien dat ze gewaardeerd worden.

Doe voor de feestdagen dus iets extra speciaals. Een handgeschreven kaartje is de absolute top, maar als je daar geen tijd voor hebt, kun je een tekst op postkaarten laten drukken en daar alleen de naam van de ontvanger bij schrijven. Dat persoonlijke accent vinden ze erg leuk.

Er zijn meer manieren om een onvergetelijk kaartje te maken, zoals een leuke of herkenbare boodschap, een speciale aanbieding om herhaalaankopen te stimuleren of je ontwerp zo mooi maken dat ze het een mooi plekje geven (en je bedrijf niet vergeten).