Hoe maak (en gebruik) je een logo voor je yoga-studio?

Geschatte leestijd: 4 minuten

We gingen het gesprek aan met Tristan LeBreton, Creative Director bij 99designs van Vistaprint, voor tips waarmee je het logo van je yoga-studio de juiste look kunt geven. Lees verder om zijn ontwerptips te lezen en voor aanvullend advies van ons voor de marketing van je kleine onderneming.

Wil je een yoga-studio openen? Natuurlijk moet je een studioruimte zoeken, materiaal kopen en leraren aannemen, maar je moet ook nadenken over de branding van de studio. Een logo is een van de belangrijkste dingen die je voor je bedrijf moet maken. Het vertegenwoordigt jou en waar je voor staat.

En zodra je een perfect gebalanceerd logo hebt, kun je het gebruiken om reclame te maken voor je bedrijf. Van borden en posters voor in de studio tot digitale communicatie, je logo moet flexibel genoeg zijn om overal te werken… en je studio zowel online als in je fysieke omgeving te promoten.

Welke kleuren geven de energie van je studio goed weer?

Tristan merkt op dat de psychologie achter kleuren complex is… zorg dus dat de kleuren die je kiest goed passen bij je merk en aanbod. Hoewel er geen vaste regels zijn voor de kleuren die je kunt gebruiken voor de branding van yoga, moeten de tinten wel goed bij je bedrijf passen. Het kleurenpalet straalt een bepaalde boodschap uit over je studio, dus sta goed stil bij de kwaliteiten die je wilt overbrengen. “Kleuren maken het [voor consumenten] mogelijk om merken in gedachten te categoriseren en te bepalen welke ze het meeste aanspreekt”, zegt Tristan.

“Als je yoga-studio een levendige uitstraling heeft en een gezonde, feel-good lifestyle promoot, overweeg dan om levendige, positieve kleuren te gebruiken voor je logo, zoals geel-, oranje- en rozetinten. Daarmee laat je leden weten dat je studio een frisse, positieve energie heeft”, voegt Tristan eraan toe. Als je studio juist meer gericht is op ontspanning of kalmerende ademhalingsoefeningen, kun je rustgevende kleuren gebruiken, zoals paars-, groen- en blauwtinten.

Ontworpen door Polly_

Ontworpen door Flavia2767

Tip van Vistaprint

Zodra je een kleurenpalet gekozen hebt, gebruik je deze consequent in al je marketing. Of het nu om sociale media gaat of een spandoek voor buiten, zorg dat je overal waar klanten je zien dezelfde kleuren gebruikt.

Over lettertypen: wat zegt je keuze over je studio?

Is je studio gericht op kinderen of gespecialiseerd in zwangerschapsyoga? Ligt de focus op een bepaald type yoga, zoals Bikram of Ashtanga? Elk lettertype geeft je logo een ander geluid en karakter, dus kies een type dat de juiste boodschap overbrengt over je merk en aanbod. “Lettertypen brengen informatie over, net zoals kleuren. Zelfs voordat een klant de woorden in je logo leest, geeft het lettertype al iets prijs”, zegt Tristan.

“Wil je dat je logo laat zien dat je merk toegankelijk of rechtdoorzee is? Een scriptlettertype kan daarbij helpen. Wil je een klassieker of traditioneler logo? Dan kan een schreeflettertype juist de beste keuze zijn. Wat je ook kiest, zorg dat het leesbaar, duidelijk en tijdloos is.”

Het lettertype moet niet alleen bij je yogamerk passen, het moet ook flexibel zijn. Het moet overal op leesbaar zijn, van T-shirts die je werknemers dragen tot waterflessen.

Hoe goed kan je logo worden aangepast aan verschillende plekken?

Je logo moet er overal goed uitzien. Bedenk tijdens het ontwerpen hoe goed het logo eruit zou zien op een spandoek op de gevel van je studio en op een sticker met QR-code.

Een manier om je logo veelzijdig te maken, is om het ontwerp eenvoudig te houden. Volgens Tristan maken veel mensen de fout dat ze te veel elementen in hun logo proberen te verwerken. “Een makkelijk te onthouden en schaalbaar logo moet eenvoudig zijn. Een goed logo is er een die niet overontworpen is, maar die wel de essentie van je merk en waar je voor staat overbrengt.”

Vergeet niet dat je logo veel over je yoga-studio moet overbrengen. “Hoewel je logo eenvoudig moet zijn, is het belangrijk dat je doelgroep niet voor een raadsel staat. Het doel van je logo is dat het uitlegt wie je bent en wat je doet, zelfs als iemand je logo voor het eerst ziet. Je kunt een prachtig logo hebben, maar als het vaag is, kunnen klanten je links laten liggen.”

Ontworpen door Iris Design

Ontworpen door sSpark

Hoe geef je het logo van je yoga-studio een opvallende stijl?

Als je yoga-logo’s bekijkt, zie je misschien dat veel ervan dezelfde ontwerpelementen bevatten, zoals een lotusbloem, een woord in Sanskriet, een cirkel of een motief van iemand die in de lotuspositie zit.

“Er is een reden waarom dezelfde ontwerpelementen vaak terugkomen in logo’s binnen bepaalde branches”, zegt Tristan. “Geometrische patronen en zachte, aardachtige tinten en texturen zijn typische ontwerpelementen die herkenbaar zijn en het voor het publiek makkelijk maakt om in een oogopslag te zien wat een studio aanbiedt.”

Het is prima om een algemeen motief te gebruiken voor je ontwerp, maar zorg dat je logo niet opgaat in de massa. “Je hoeft geen afstand te doen van populaire en bekende pictogrammen, maar als je ze gebruikt, geef er dan een persoonlijke draai aan zodat ze opvallen tussen de andere lotusbloemen.”

Biedt je yogalessen in de buitenlucht aan? Overweeg dan een natuurlijk element te gebruiken (zoals een tak van een boom of een golf van de oceaan) om dat via je logo over te brengen en als manier om op te vallen. Ben je gespecialiseerd in snelle lessen? Verwerk dan een grafisch element voor tijd of snelheid in je logo. Biedt je iets echt uniek aan, zoals geitenyoga? Verwerk dan een op dieren geïnspireerd motief in je logo. Laat in een oogopslag zien wat jou anders maakt, dan val je ongetwijfeld op tussen de rest.

Waar wil je je logo gebruiken?

Zodra je een logo hebt dat goed gebalanceerd is, kun je het inzetten om je yoga-studio live en online te promoten. Kondig je opening (of heropening) aan door postkaarten naar je community te sturen en flyers op te hangen in de buurt. Gebruik je logo voor al je socialmediakanalen, zodat je uitstraling consequent is.

Als je je studio of een oefenruimte buiten gaat inrichten, zorg dan dat je logo op al je borden, posters en spandoeken staat. Nieuwe klanten moeten je makkelijk kunnen vinden. Of je nu met raamstickers, spandoeken op de gevel of stoepborden werkt, zorg dat je logo op zoveel mogelijk plekken te zien is.

Je kunt je logo ook op de merchandise voor de studio zetten die je gebruikt om enthousiasme te wekken onder je klanten en in je omgeving. Plaatselijke yogafans zullen het merk van je studio met plezier dragen op petten, T-shirts en shoppers en daarmee maken ze extra reclame voor jouw merk terwijl ze op pad zijn.

Ontworpen door dandt

Ontworpen door Raveart

Over de ontwerpers

Alle logo’s die je in dit artikel ziet, zijn gemaakt door de experts van 99designs van Vistaprint. Als jouw partner in een wereld die altijd verandert, staan we voor je klaar. Ga naar 99designs.com om een ontwerper te vinden en een logo te maken voor je bedrijf.

Zenmind

Ontworpen door Tom22

YogaRanger

Ontworpen door Raveart

Puri Yoga

Ontworpen door Polly_

Myogaia

Ontworpen door Iris Design

Anaya

Ontworpen door dandt

Capital Yoga

Ontworpen door Flavia2767

Little Yogis

Ontworpen door sSpark